Kommer lagen om tillfälliga begränsningar av möjligheten att få uppehållstillstånd i Sverige förlängas?

Hej!

Jag undrar om ni vet om och när regeringen kommer att lätta på den TILLFÄLLIGA LAGEN OM BEGRÄNSNING I SOMMAR, eller om den förlängs?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Lagen om tillfälliga begränsningar av möjligheten att få uppehållstillstånd i Sverige skulle som utgångspunkt gälla fram till och med den 19 juli 2019. Enligt överenskommelsen som slöts mellan regeringen och dess stödpartier ska lagen komma att förlängas och gälla i ytterligare två år. En skillnad som kommer gälla är att alternativt skyddsbehövande ges samma möjligheter till familjeåterförening som flyktingar, något som tidigare inte varit gällande.

Den tillfälliga lagen om begränsningar att få uppehållstillstånd kommer alltså att förlängas ytterligare två år, men även alternativt skyddsbehövande ges rätt till familjeåterförening som flyktingar.

Vill du läsa mer om överenskommelsen kan du göra det här i punkt 65-67.

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare