Kommer jag kunna jobba på skola om jag begått brott?

Hej Lawline! Min stora dröm är att få jobba inom skola (med barn och ungdomar helst) jag pluggar just nu till lärare på universitet och allt har gått bra hittills. Jag har skött studierna bra, klarat tentor och känt att allt rullat på helt enkelt. Jag har dock inte mått så bra på sistone för jag o min tjej gjorde slut och det resulterade i att jag tappade all min motivation till plugget och livet rent allmänt. Jag gjorde det stora misstaget att söka mig till droger och de resulterade i en rattfylla och ett innehav som gav mig böter och inte nog med det även en narkotikafylla som gav böter och även brottsföreläggande! Jag ångrar det grovt mycket men jag mådde extremt dåligt och hade ingen att vända mig till. Jag har nu insett att jag vill tillbaka till mitt gamla liv och vill inte att det misstaget ska förstöra min framtid.. är väldigt orolig att det tyvärr kommer påverka när jag söker jobb på skolor att dom kommer begära utdrag ur belastningsregistret och på grund av det inte vilja anställa mig trots att den gången var första o sista gången jag gjorde något så dumt. Jag ångrar mig verkligen djupt. Är det helt försent för mig nu eller kan jag fortsätta min utbildning och inte behöva tänka på att dom kommer begära utdrag senare? Hoppas ni kan svara på min fråga jag vet seriöst inte vem jag ska fråga så det vore guldvärt. Tack.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga handlar om belastningsregister vilket innebär att de lagar som jag kommer tillämpa i ditt fall är lagen om belastningsregister, förordningen om belastningsregister och skollagen.

Arbete i skola

Det är helt rätt uppfattat att utdrag ur belastningsregistret vid anställning inom t.ex. grundskola eller förskola ska begäras ut. Den som erbjuds en anställning på en skola måste enligt skollagen lämna ett utdrag ur belastningsregistret för att kunna anställa, enligt 2 kapitlet 31 § skollagen.

En skola får begära ut ett begränsat utdrag ur belastningsregistret, dvs. inte hela belastningsregistret. Huvudregeln är att det begränsade utdraget inte får inkludera information om sådana brott som enbart medför böter som påföljd, se 21-22 förordningen om belastningsregistret.

När det gäller utdrag ur belastningsregister för personer som ska arbeta med barn eller inom skola, gäller 22 § tredje, fjärde och sjätte stycket i förordningen om belastningsregister.Det som ingår är mord, dråp, grov och synnerligen grov misshandel, människorov, alla sexualbrott, grovt rån och barnpornografibrott, samt alla andra brott man dömts för samtidigt som något av de nyss nämnda brotten.

De brott du är dömd för är inte någon av de ovannämnda brotten och därav kommer det inte synas i det begränsade utdraget som din eventuella arbetsgivare kommer ta del av.

Om du däremot vill arbeta inom andra verksamheter som exempelvis HVB-hem eller LSS-verksamheten kommer andra uppgifter i belastningsregisterutdraget finnas med. Mer information om de olika registerutdragen för olika verksamheter kan du läsa om här.

Slutligen vill jag även tipsa om denna länk: https://www.umo.se/att-ta-hjalp/hit-kan-du-ringa-maila-eller-chatta/hjalp-om-du-mar-daligt/ där du hittar ställen du kan kontakta om du behöver stöd eller bara vill prata med någon om ditt välmående. De flesta kan du kontakta gratis och anonymt. Vissa har öppet dygnet runt, andra några timmar i veckan. Vissa av ställena jobbar med särskilda frågor, andra kan du prata med om vad som helst. Hos vissa är det experter som svarar, hos andra är det personer med egen erfarenhet.Några av ställena finns särskilt till för vissa åldrar eller kön, men de brukar kunna tipsa om andra ställen om det behövs.

Jag hoppas verkligen det löser sig för dig, och tveka inte på att höra av dig igen om du har fler funderingar!

Vänligen,

Siva ArifRådgivare