FrågaFAMILJERÄTTBodelning31/01/2022

Kommer jag bli tvungen att betala fullpris för att få bo kvar i vårt samägda hus vid äktenskapsskillnad?

Hej! Min fråga gäller ett samägt hus, jag och min man. När vi köpte vårat nuvarande hus var vi bara sambos, gifte oss i efterhand. Huset köpte vi av mannens pengar kontant. Han ville också att vi skulle äga halva huset var och papperna blev skriven så. Han krävde aldrig att jag skulle gå in med några pengar. Men vad skulle hända om vi skulle skilja oss? Och jag vill bo kvar i huset? Skulle han kunna kräva mig på full köpesumma eller får han så att säga stå sitt kast och jag behöver bara betala halva beräknad marknadsvärde?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad är problemet?

Jag förstår det som att din man ensam köpt ett hus men att han låtit dig stå som ägare tillsammans med honom. Ni äger alltså huset tillsammans. Jag uppfattar din fråga som att du undrar om din man vid skilsmässa skulle kunna kräva att du betalar fullpris till honom för att få bo kvar.

Ni äger hälften vardera och du ska därför bara kompensera din make med halva marknadsvärdet

Det korta svaret på din fråga är nej. Formellt samäger ni huset. Finns det ett avtal om att ni båda är ägare är det också detta som gäller. Den av er som bor kvar i huset efter skilsmässan skulle alltså bli tvungen att betala hälften av marknadspriset till den som flyttar.

Önskar du att jag förtydligar någonting är du varmt välkommen att lämna en kommentar så ska jag förklara efter bästa förmåga. Det går också utmärkt att boka tid med en jurist här på Lawline – vi hjälper dig gärna vidare!

Med vänliga hälsningar,

Linnea ThelanderRådgivare