Kommer jag ärva min sambos skulder?

Jag är sambo med en man som har gamla spelskulder. Om han går bort före mig, riskerar jag att "ärva" hans skulder? Vi har inte skrivit något samboavtal.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arv går att hitta i ärvdabalken (ÄB).

Sambor ärver inte varandra till skillnad från makar (se 3 kap. 1 § ÄB) och sambor kan endast ärva genom att ett testamente upprättas (10 kap. ÄB). Oavsett om ni har upprättat ett testamente eller inte är det ändå inte möjligt att ärva någons skulder i enlighet med svensk rätt. Vid ett dödsfall är det dödsboets tillgångar som kommer att betala av skulderna så långt det går innan en eventuell utdelning kommer göras om det finns tillgångar kvar. Du kommer alltså inte att ärva din sambos skulder.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Vänligen,

Felicia SandvikRådgivare