FrågaFAMILJERÄTTBodelning10/11/2019

Kommer bostadsrätten att ingå i bodelningen trots att ett äktenskapsförord har skrivits?

Hej

Jag står på vår bostadsrätt till 100% och vi har skrivit äktenskapsförråd när min man starta firma. Nu är det så att vi ska skiljas och jag undrar hur det fungerar i och med jag står på vår bostadsrätt.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Med tanke på din formulering på din fråga utgår jag från att ni har skrivit äktenskapsförord om att bostadsrätten är din. Jag kommer att utgå från att du funderar på vem som har rätt till bostadsrätten.

Jag har delat upp din fråga i två delar. I den första delen kommer jag att redogöra för vad som ingår i en bodelning. I den andra delen kommer jag att redogöra för vad som gäller i din situation.

Äktenskapsskillnad (skilsmässa) och bodelning regleras i Äktenskapsbalk (1987:230) (ÄktB).

Bodelning

Bodelning är när makarnas egendom fördelas mellan dom. (9 kap. 1 § ÄktB.) Den egendom som ingår i en bodelning är makarnas giftorättsgods. (10 kap. 1 § ÄktB) Giftorättsgods är all egendom som inte är enskild egendom (7 kap. 1 § ÄktB). Det finns alltså en möjlighet att viss egendom inte ingår i bodelningen. Egendom kan bli enskild egendom under vissa förutsättningar. (7 kap. 2 § ÄktB) En förutsättning är att makarna skriver ett äktenskapsförord precis som ni har gjort. (7 kap. 3 § ÄktB).

Bostadsrätten

Om ni har skrivit ett äktenskapsförord om att bostadsrätten ska vara din enskilda egendom ska den inte ingå i bodelningen. Det innebär att bostadsrätten är din och att du har rätt till den om ni inte kommer överens om annat (10 kap. 4 § ÄktB).

Sammanfattning:

Har bostadsrätten gjorts till enskild egendom kommer den fortsätta vara din egen och inte ingå i bodelningen.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Lawline RådgivareRådgivare