FrågaFAMILJERÄTTBodelning06/07/2022

Komma undan bodelning

Hej, Jag och min sambo har separerat. Vi har en gemensam bostadsrätt. Som jag har betalt insatsen för. Hon vill sälja. Men problemet är, jag är arbetslös. Å riskerar därmed även bli hemlös. Vi har två gemensama små barn. Var vi delar vårdnad. Har jag några rättigheter? Utifrån mina förutsättningar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bodelningen

Samboskap regleras i sambolagen (2003:376), SamboL. När sambos flyttar isär upphör samboskapet, och en bodelning ska göras (SamboL 2 och 8 §§). Detta förutsätter att en av samborna begär det, vilket jag på grund av frågan antar att hon kommer göra.

I bodelningen ska er gemensamma bostad ingå (SamboL 3 §). Det förutsätter dock att den köptes in för ert gemensamma bruk. Om du ägde den innan hon flyttade in kan det vara så att den inte ingår i bodelningen. Om så inte är fallet kommer den säljas och ni får dela lika på pengarna.

Påverkar barnen detta?

Att ni har gemensamma barn påverkar inte er bodelning som sådan. Reglerna om egendomsfördelning tar inte hänsyn till vem som bäst behöver egendomen. Således finns det tyvärr inget du kan göra för att hindra försäljningen, om du inte kan köpa ut din sambo eller nå en frivillig överenskommelse.

Det finns ett litet utrymme att jämka bodelningen (SamboL 25 §). Den möjligheten blir sällan tillämplig och det finns tyvärr inget i din fråga som tillräckligt starkt antyder att det skulle vara en möjlighet.

Sammanfattning

Enligt min bedömning verkar det tyvärr som att det inte finns någon möjlighet att i ditt fall komma undan bodelningen, förutom om din sambo frivilligt kommer överens om en lösning. Då jag inte vet något om de omkringliggande omständigheterna blir det svårt att ge något exempel på hur en sådan överenskommelse skulle kunna se ut.

Har du någon följdfråga är du varmt välkommen att höra av dig till mig på vidar.wicklund@lawline.se.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Vidar WicklundRådgivare