Kolonistuga och lån - ge till sambo istället för arv

Min sambo har avlidit. Min fråga är om hans barn kan ge mej lagligt en del av arvet om de önskar. Föremålet är en kolonistuga där det finns lån på,tanken är då att jag då även betalar lånet. Vi har inte samboavtal utan de önskar ge mej stugan för fortsatt boende.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Den lättaste lösningen är nog faktiskt att låta arvet ske "som vanligt" men se till att vart och ett av barnen ärver en lika stor del av kolonistugan då egendomen fördelas.

Jag har dock lite mer att säga om lånet. Skulder går ju i och för sig inte i arv, även om banken (eller var nu lånet kom ifrån) skulle ha rätt att ta stugan i anspråk om lånet "stod på" den och dödsboet inte kunde betala skulden. I varje fall skulle långivaren kunna kräva in skulden från dödsboet, vilket väl inte stämmer så bra med era planer! Ni bör därför ordna ganska omgående så att lånet skrivs över på dig.

Hoppas att du fick ett bra svar på din fråga, och hör gärna av dig om det är något mer du undrar!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare