Kollektivavtal men annan fackförening

Om jag jobbar på ett företag vilket har kollektivavtal med en annan fackförening än vad jag är medlem i. Vilka regler gäller?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Vilka omfattas av ett kollektivavtal? Det gör alla på en arbetsplats som tillhör ett avtalsområde där det finns kollektivavtal, alltså även anställa som inte är medlemmar i ett fackförbund. Arbetsgivare som är bunden av kollektivavtal med avvikelser från semidispositiv lagstiftning får tillämpa avvikelserna även på arbetstagare som inte formellt omfattas av det aktuella kollektivavtalet.

En liten skillnad finns dock mellan att vara bunden till samma fackförbund som kollektivavtalet eller annan (alternativt inget fackförbund alls). Den som är medlem i den fackliga organisationen blir automatiskt bunden av kollektivavtalet och kan själv göra gällande sina rättigheter enligt själva kollektivavtalet. Den som inte är medlem kan inte åberopa kollektivavtalet som sådant för att kräva att få ut exempelvis den lön och övrig ersättning som följer av avtalet.

Men med andra ord är du alltså bunden av kollektivavtalet på arbetsplatsen oavsett om du är medlem i samma fackförening eller inte.

Hoppas du fptt svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Amanda AlwallRådgivare