FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott05/06/2020

Kniv i handskfack brott mot knivlagen?

Hej!

Om det i bilens handsfack ligger en kniv som inte är min och som jag är helt omedveten om, kan jag då dömas mot knivlagen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Enligt knivlagen 1§ 1st får knivar inte innehas i fordon på allmän plats. Alltså är det förbjudet att ha en kniv i handskfacket om bilen befinner sig på allmän plats. Undantaget är ifall det är försvarligt att ha kniven, t.ex. på grund av att den är en del av tjänsteutrustning (knivlagen 1§ 2st).

Kände du inte till kniven saknar du "uppsåt", vilket är en förutsättning för att ett brott ska föreligga (Brottsbalken 1:2 1st). Så i teorin ska du inte dömas. Uppsåtet blir dock här, precis som allt annat, en bevisfråga. Det är upp till åklagaren att visa "bortom all rimlig tvivel" att du hade uppsåt. Utifrån vad du berättat kan jag inte närmare spekulera på sannolikheten att han lyckas med detta, se det därför som en reell möjlighet.

Svaret blir alltså att du kan dömas om åklagaren ställer det bortom all rimlig tvivel att du hade uppsåt till att ha kniven i handskfacket. Har du följdfrågor är du varmt välkommen att ställa en till fråga till oss på Lawline.

Adam WinqvistRådgivare