Klander av testamente på grund av demens

Hej.

Min mamma avled i december - 2017, och har haft diagnosen vaskulär demens/psykisk påverkan sen augusti -2010. Min mamma skrev sitt testamente i januari -2011. Jag är enda bröstarvinge, och har tre vuxna utflyttade barn.

Fråga: Hur stor chans har jag att i tingsrätten kunna klandra min mammas testamente.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till Lawline!

För att man ska kunna klandra ett testamente krävs det att det föreligger en grund för klander, 14 kap. 5 § Ärvdabalken. Ett testamente gäller inte om det har upprättats under påverkan av psykisk störningen enligt 13 kap. 2 § Ärvdabalken. För att ett testamente ska kunna ogiltigförklaras på den grunden krävs det att den psykiska störningen har påverkat testamentets innehåll. Det måste föreligga ett orsakssamband mellan den psykiska störningen och testamentets innehåll, vilket den som klandrar testamentet har bevisbördan för. En klandertalan måste väckas inom 6 månader efter det att testamentstagaren tagit del av testamentet.

Om det är så att du som bröstarvinge har blivit arvslös på grund av testamentet. Kan du begära jämkning av testamentet på den grunden, 7 kap. 3 § Ärvdabalken. För att du som bröstarvinge ska få ut din laglott krävs det att jämkning framförs 6 månader från det att du blev delgiven testamentet.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare