Klagande av testamente

Hej! Har en fråga om arv. Min frus morbror har avlidit, ogift inga barn, Han har 4 syskon bara 1 kvar i livet

och 5 syskonbarn. Testamente finns som säger att han vill att det levande syskonet och dennes barn ärver honom, alltså 2 syskonbarn som blir utan arv. Kan dom 2 som blir utan arv kräva någon del av arvet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du valde Lawline med din fråga!

Gällande arv så fungerar lagen som ett verktyg för att lösa tvister gällande arv när det är oklart om hur arvet ska delas. I dessa fall så, om man följer lagen, ärver syskonen, och därmed även syskonbarnen ifall syskonen inte är levande.

Dock kan alltid det bortlidna skriva ett testamente och på det sättet bestämma hur hans arv ska fördelas. Dessa testamenten har ett stor betydelse för arvets utdelning, då det är beviset på den bortlidnas sista vilja.

Det betyder att det generellt är väldigt svårt att ändra ett skrivet arv. Det finns dock något som kallas Laglott. Laglotten skapades just för att skydda barnen till den bortlidna, då arvet förr i tiden var så viktigt.

Dock gäller denna regel endast bröstarvingar, vilket endast är barnen till den bortfallna.

Är du alltså inte bröstarvinge är det väldigt svårt att få en ändring av arvet gällande.

Jakob WestlingRådgivare