Klaga på förvaltningsrättsliga beslut

Hej.

Jag undrar om det är möjligt att stämma en socialförvaltning? För min del hamnade jag i psykvården, en kostnad som soc vägrar betala, fast det var deras agerande som gjorde att jag hamnade där. Jag har även pga detta agerande missat arbetsmöjligheter i 1år nu.

Är det överhuvudtaget möjligt att stämma dom eller? Dom har åsidosatt socialtjänstlagen å d grövsta vilket gjort att jag funderat på att ta livet av mej, för jag orkar inte med dom.

Nu är jag tvångsintaget.

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Klaga på socialtjänstens beslut
Du kan klaga på socialtjänstens beslut vilka då måste ta ett nytt beslut. Om du fortfarande är missnöjd kan du klaga till en domstol.

Om du väljer att överklaga kommunens beslut om socialtjänster, insatser enligt socialtjänstlagen eller lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade kan du exempelvis klaga på avslag på ansökan om bistånd. Du kan bara överklaga beslut som rör dig själv.

Anmälan till IVO
Tycker du det finns allvarliga brister kan du vända dig till IVO - Inspektionen för vård och omsorg. IVO har ingen skyldighet att utreda allt som anmäls utan avgör själva om det finns skäl för en utredning. Till IVO kan vem som helst lämna uppgifter om brister och missförhållanden och du behöver alltså inte själv vara direkt berörd.

Klaga hos JO
Slutligen kan du också klaga hos JO - justitieombudsmannen. Här klagar du när man anser att man själv eller någon annan blivit felaktigt behandlad av en myndighet eller en tjänsteman vid handläggningen av ett ärende.

Överklaga beslut om LPT
Beslut om psykiatrisk tvångsvård kan överklagas till förvaltningsrätten (32 §).

Hoppas du fick svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Anna StåhlkloRådgivare