Kille hade sex med mig när jag var full, räknas det som våldtäkt och kan jag anmäla honom?

Hej. Jag var tillsammans med en kille en period.

En kväll skulle jag dricka alkohol och sedan sova hos honom. Jag sa till honom cirka 10 gånger innan att jag INTE vill att han ska ha sex med mig då. Min vän hörde också när jg A det.

Sen på kvällen när jag har full så hade han det ändå. Fast jag sagt nej. Räknas det som våldtäkt och kan jag anmäla han gör det?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag att hänvisa till Brottsbalk (1962:700), nedan kallad BrB.

Svaret på din fråga är ja – den händelse som du beskriver räknas som våldtäkt och du kan anmäla händelsen till polisen.

Räknas händelsen som en våldtäkt?

Att ha sex med någon mot dennes vilja räknas som våldtäkt, sex ska alltså alltid vara frivilligt (6 kapitlet 1 § BrB). Du anses aldrig ha deltagit frivilligt om killen har sex med dig när du är full. Detta gäller även om du inte har sagt något innan om att du inte vill ha sex (6 kapitlet 1 § första stycket andra punkten BrB). Bara det faktum att du var full när din dåvarande kille hade sex med dig räknas alltså som en våldtäkt. Att du dessutom innan har sagt flera gånger att du inte vill att han ska ha sex med dig talar bara starkare för att killen måste ha förstått att du inte ville. Att din vän dessutom har hört dig säga detta är bra för att kunna bevisa i domstol att killen måste ha förstått att du inte ville ha sex med honom. Det är domstolen som sedan avgör om din dåvarande kille kan dömas för våldtäkt eller inte baserat på alla omständigheter vid händelsen.

Hur anmäler du?

För att anmäla en våldtäkt måste du antingen besöka en polisstation eller ringa till polisen och göra anmälan. Du kan ringa polisen på numret 114 14, de har öppet dygnet runt. Om du vill göra anmälan på polisstationen kan du på polisens hemsida söka på din kommun för att hitta adress till närmsta polisstation och se deras öppettider.

Sammanfattning och råd

Det som har hänt dig räknas som en våldtäkt. Det är dock en domstol som gör en slutlig bedömning om din dåvarande kille kan dömas för brott eller inte.

Eftersom du har blivit utsatt för brott kan du anmäla detta till polisen. Polisen kan också svara på frågor och ge dig information om hjälporganisationer som du kan kontakta för att få stöd, råd och hjälp.

Om du behöver stöd, råd eller hjälp kan du ringa kvinnofridslinjen på nummer 020-50 50 50. Du kan ringa dygnet runt och samtalet är kostnadsfritt. Du kan också få stöd och hjälp från brottsofferjouren. Brottsofferjouren kan du ringa på nummer 116 006. Mer information finns på polisens hemsida där det bland annat är länkat till både kvinnofridslinjen och brottsofferjouren.

Jag tycker absolut att du ska anmäla händelsen och kom ihåg att det finns hjälp och stöttning att få!

Hoppas svaret har varit till hjälp, lycka till och om du har fler frågor är du välkommen att ställa dem till oss här på Lawline.

Mvh

Sanna WallRådgivare