Karenstid inför svenskt medborgarskap

Hur länge måste man vänta på svenskt medborgarskap efter brott?

Kan man få svenskt medborgarskap och pass om man dömts för misshandel? Fick villkorlig dom med samhällstjänst 75 timmar.Om fängelse i stället hade valts som påföljd skulle fängelse 2 månader ha dömda ut.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att bli beviljad ett svenskt medborgarskap måste man ha levt ett skötsamt liv i Sverige. Det innefattar att man inte kan få ett medborgarskap i närtid efter man har begått ett brott. Hur länge du måste vänta beror på vilket straff du fick. Den tid som måste gå efter brottet innan du kan ansöka om svenskt medborgarskap kallas karenstid. Karenstiden räknas vanligen från brottet, men om du har fått ett långt fängelsestraff börjar tiden att räknas först när straffet är avtjänat. Du skriver att fängelse i 2 månader skulle ha dömts ut, enligt Migrationsverkets lista på karenstider finns endast 1 och 4 månader med, där karenstiden är 4 respektive 5 år. Det är därför sannolikt mellan 4-5 år som din karenstid kommer att bli. Du kan läsa mer om detta på Migrationsverkets hemsida.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Jennifer EmbretsenRådgivare