Kapitalvinstskatt

Hej !

Jag ska betala in vinstskatt det här året för min lägenhet jag sålde.

Jag köpte lägenheten tillsammans med min sambo för 1.675.000:-. vi stod 50/50 på lånet.

drygt 1 år senare gjorde vi slut och det bestämdes att jag bor kvar. vi värderade lägenheten till 2.000.000:-. han fick då sin del av vinsten minus en summa jag lagt mer i handpenning (vi hade skuldebrev på det) så han fick 137.500:- ner i fickan och jag stod sen ensam på lånen.

Vi gjorde ett överlåtelseavtal.

drygt ett år efter det utökade jag bolånet med 100.000:- för att renovera köket.

Förra året sålde jag bostaden och fick 3.100.000:-.

Jag har svårt att greppa vad min vinstskatt blir? räknar jag med att jag köpte lägenheten för 1.675.000/2 (837.500) har jag alltså en vinst på 2.263.000:- som ska beskattas 0,22% (497.860:-)

Men jag har ju inte gjort en vinst på så mycket pengar? eftersom jag tog över hela lånet blev min vinst 1.425.500 (x0.22 = 313.500:-)

sen har jag de där 100.000:- som jag utökade bolånet med som jag inte vet vad jag ska göra med?

mycket tacksam för att få lite klarhet i det här..

Nu har jag köpt en ny lägenhet tillsammans med min nuvarande sambo, eftersom vi gick in 50/50 på den så blev kostnaden för den mindre än förra lägenheten. så skatten måste betalas in det här året.

mvh

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Mycket rätt så måste du betala kapitalvinstskatt när du sålt din bostad med vinst. Kapitalvinstskatten ligger på 30 procent dock ska den vinsten kvoteras till 22/30 eftersom det är en privatbostadsfastighet vilket i sig resulterar en skatt på 22 procent (65 kap. 7 § + 45 kap. 33 § inkomstskattelagen). Beräkningen sker på så sätt att du räknar skillnaden mellan försäljningspriset minskat med utgifterna du haft på bostaden (44 kap. 13 § inkomstskattelagen). Utgifterna för bostaden kallas för omkostnadsbelopp i detta ingår köpeskillingen, förbättringsutgifter och mäklarkostnader (44 kap. 14 § inkomstskattelagen). Dessa angivna kostnader får du räkna av från försäljningspriset eftersom det är utgifter du haft på fastigheten.

Att du utökat bostadslånet med 100 000 kr är i sig ingen avdragsgill kostnad om inte det är så att du renoverat för dem. Är det så att du renoverat bostaden med dem pengarna så är de avdragsgilla. Skatteverket kan komma att begära dig på bevisning där du ska styrka att dessa 100 000kr gått till förbättringsutgifter. Detta gör du med exempelvis kvitton eller för och efterbilder.

Exempel på hur du kan räkna.

Eftersom jag inte vet exakt vad du haft för kostnader så kommer jag inte kunna räkna ut ett exakt belopp. Men jag hoppas att mitt exempel ska vara till någon hjälp eller vägledning.

Du och din dåvarande sambo köpte bostaden för 1 675 000 kr. Sedan tog du över huslånet varför du ska räkna på köpeskillingen 1 675 000 kr enligt köpekontraktet. Du sålde sedan bostaden för 3 100 000 kr. Vi har nu en vinst på 1 425 000 kr av den vinsten behöver du endast skatta 22/30 vilket resulterar i ett belopp på 1 045 000 kr (jag räknade så här 22/30 x 1 425 000 = 1 045 00 kr). Det är det här beloppet på 1 045 000 kr du räknar 30 procent skatt på och summen blir 313 500 kr. Alltså kommer du behöva skatta 315 500 kr i mitt exempel.

Observera att jag innan exemplet nämner att jag inte räknat på avdragsgilla utgifter du haft som exempelvis lånet på 100 000kr. Det lånet får endast dras av om det gått till reparation/renovering och om du drar av det så kommer kapitalvinsten minska och därav får du ett lägre slutbelopp som du ska skatta.

Jag hoppas detta svar var till någon hjälp, du är välkommen att höra av dig med mer frågor och funderingar. Jag rekommenderar dig dock att tala med skatteverket angående mer detaljerade frågor kring skatt, de har en skyldighet att besvara dina frågor och vägleda dig rätt.

Med vänliga hälsningar!

Julia ZarourRådgivare