Kapitalvinster på utländska personliga tillgångar

Enligt 52 kap. 2 § IL är kapitalvinster skattepliktiga till 100% procent men vinster upp till 50000kr per år beskattas inte utan är skattefria. Gäller det personer som är obegränsat skattskyldiga och har tillgångar i utlandet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Till att börja med är det viktigt att veta att 52 kap. 2 § inkomstskattelagen (IL) endast gäller för kapitalvinster på personliga tillgångar. Regeln gäller alltså inte för andra kapitaltillgångar som aktier och fastigheter. Det som avses med personliga tillgångar är exempelvis bohag, prydnadssaker i hemmet, normala bilar och smycken. Även tillgångar som till viss del är kapitalplaceringar som värdefull konst kan anses vara personliga tillgångar, så länge det inte till större delen är en kapitalplacering. Det är den faktiska användningen av tillgången som är avgörande för bedömningen.

Regeln i 52 kap. 2 § IL handlar om kapitalvinster och därför beaktas endast tillgångar som har avyttrats under beskattningsåret. Innehav av andra tillgångar påverkar inte detta. Som obegränsat skattskyldig i Sverige är man skattskyldig för alla sina inkomster i Sverige och det innebär skattskyldighet även vid försäljning av utländska tillgångar (3 kap. 8 § IL). Också 52 kap. 2 § IL gäller vid försäljning av utländska personliga tillgångar och dessa ska alltså bara tas upp till beskattning till den del de överstiger 50 000 kr. Den slutliga skatten kommer även att påverkas av andra kapitalvinster- och förluster under året.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Clara DanelidRådgivare