Kapitalvinstbeskattning vid försäljning av fastighet införskaffad innan 1952

Hej

Övertog gm gåva en skogsfastighet 1984 från mina föräldrar, en fastighet som gått i släkten sedan 1800-talet.

Skall nu sälja en del av skogsmarken samt behåller del av skogsmark samt hus och ladugårdsbyggnader.

Hur beskattas ev vinst?

MVH

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Till att börja med så blir inkomstskattelagen (IL) tillämplig på din fråga.
Jag utgår i din fråga från att du har styckat av marken och sedan ska sälja den. Hur detta kommer beskattas avgörs delvis av vilken typ av fastighet som den nya fastigheten är. D.v.s. om den ska säljas som privatbostadsfastighet eller näringsfastighet.

Privatbostadsfastighet eller näringsfastighet
Om fastigheten ska utgöra en privatbostadsfastighet så krävs att avsikten är att det ska byggas bostad på fastigheten. Beroende på när den nya fastigheten har avstyckats och även till vem fastigheten ska säljas till har betydelse för vilken typ av fastighet det rör sig om (om närstående eller utomstående ska köpa fastigheten). Dessa regler kommer jag inte gå in på i detalj då jag inte anser att detta är relevant för din fråga. Eftersom du nämnde skogsmark i din fråga så utgår jag från att det inte är tomtmark att det inte ska byggas bostad på den avstyckade fastigheten vilket gör att fastigheten räknas som en näringsfastighet enligt 2 kap 13 § IL.

Skattesats för näringsfastighet
Skatten för fysiska personer är 30% i inkomstslaget kapital. Näringsfastigheter ska dock inte tas upp till fullo utan 90% ska tas upp och skattas på enligt 45 kap. 33 § IL. Totalt kommer detta alltså föranleda en effektiv skatt på 27% av vinsten.

Hur räkna ut skattebeloppet
Hur stort belopp du ska betala skatt på (kapitalvinsten) räknas ut genom att ta anskaffningsvärdet minus omkostnadsbeloppet (anskaffningskostnad+förbättringsutgifter) Hur mycket detta är kan jag inte svara på i ditt fall. Men som huvudregel gäller kontinuitetsprincipen vid arv d.v.s. vad den du ärvde fastigheten från betalade för fastigheten anses vara anskaffningskostnaden. Eftersom denna fastighet verkar ha ärvts i flera led så krävs att du tar reda på vad anskaffningsvärdet var när den som senast köpte marken betalade något för den om detta skett efter år 1952 enligt 44 kap. 21 § IL. Har fastigheten köpts innan år 1952 så anses anskaffningskostnaden vara 150% av taxeringsvärdet från 1952 enligt 45 kap. 28 § IL. Hur du hittar detta taxeringsvärde kan du läsa om här.

När du nu ska beräkna vinsten av den del som du har avstyckat så måste man ta reda på hur stort värde den del av fastigheten som avstyckats har. Eftersom det både är en byggnad på fastigheten och mark så är detta lite komplicerat. Hur mycket marken är värd tas fram med hjälp av 19 kap. 11 § IL. Detta görs genom att man delar byggnadens taxeringsvärde med fastighetens taxeringsvärde och man får då fram hur stor del av fastigheten som utgörs av byggnad respektive mark. Detta värde kan dock justeras om det behövs enligt 19 kap. 12 § IL

Ett exempel
En byggnad har ett taxeringsvärde på 1 mkr och fastigheten har ett taxeringsvärde på 2 miljoner så utgör alltså byggnaden 50% av det totala värdet. Det belopp du får fram i styckena ovan d.v.s 150% av taxeringsvärdet år 1952 kommer då delas på 50% för att få fram värdet av marken som helhet. Om då exempelvis 150% av taxeringsvärdet 1952 var 5 miljoner så kommer marken vara värd 2.5 mkr. Om du då styckat av 10% av marken så kommer denna vara värd 250 tkr. Säljer du exempelvis av marken för 750 tkr så blir alltså vinsten som du ska skatta på 500 tkr. Totalt blir skatten alltså 27% av 500 tkr= 135 tkr.

Hoppas du fick svar på din fråga även om det är lite komplicerat!
Återkom gärna om du har fler frågor.
Med vänliga hälsningar,

Marcus KarlssonRådgivare