Kapitalvinstbeskattning för begränsat skattskyldig person

Frågan handlar om att en gammal mamma som inte orkar med sin sommarstuga längre vill skriva över den på sina barn. Dottern är svensk medborgare och skriven i Sverige. Sonen är svensk medborgare men arbetar sedan 30 år i Norge och är också skriven där.

Om en överlåtelse sker räknar barnen med att sälja stugan värd ca 2 miljoner. Sonen menar då att stugan ska skrivas på honom, han säljer den utan vinstskatt (han säger att reglerna är sådana i Norge).

Därefter för han över halva beloppet till sin syster.

Är detta möjligt?

Vänligen

Håkan Alm

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det framgår av din fråga att din son arbetar i Norge sedan 30 år tillbaka och är folkbokförd där. Det är högt sannolikt att han därför anses som begränsad skattskyldig här i Sverige. Begränsad skattskyldighet innebär att endast vissa inkomster, som har anknytning till Sverige, beskattas här (källstatsprincipen) (3 kap. 17 - 18 §§ Inkomstskattelagen). Enligt 3 kap. 18 § 1 st. 10p. Inkomstskattelagen ska en begränsad skattskyldig beskattas i inkomstslaget kapital för kapitalvinst på en fastighet i Sverige eller på en privat- eller näringsbostadsrätt som innefattar nyttjanderätt till ett hus eller en del av ett hus i Sverige.

Detta innebär att om du ger fastigheten i gåva till din som som sedan säljer den, kommer han att beskattas i Sverige för kapitalvinsten oavsett om han är folkbokförd i Norge. Med att fastigheten ligger i Sverige beskattas kapitalvinsten i enlighet med reglerna i den svenska Inkomstskattelagen utan hänsyn till de norska reglerna.

Med vänliga hälsningar,

Megi XukthiRådgivare