FrågaEKONOMIÖvrigt29/03/2020

Kapitalförsäkring med insatt förmånstagare

Om jag sparar i en kapitalförsäkring med mina barn som förmånstagare och jag dör vad händer då ? Jag är gift och har två gemensamma barn med min man . Han har en son i ett tidigare äktenskap .

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Närmare rättsregler om försäkringar regleras i försäkringsavtalslagen (FAL). Du undrar vad som kommer att ske med ett förmånstagarförordnande när du avlider.

Vid dödsfall ingår en kapitalförsäkring inte i försäkringstagarens kvarlåtenskap om ett förmånstagarförordnande är insatt (14 kap. 7 § första stycket FAL). Det här innebär att en kapitalförsäkring med insatt förmånstagare inte kommer att ingå i dödsboet. Om du har angett dina barn som förmånstagare på kapitalförsäkringen, kommer kapitalet således att tillfalla dina barn när du avlider. Förmånstagarförordnandet kommer inte att ingå i arvskiftet och blir således inte föremål för arv (jfr 20 kap. 5 § andra stycket ÄB).

I vissa fall kan emellertid ett förmånstagarförordnande som gäller för försäkringstagarens död komma att jämkas helt eller delvis. Denna jämkning aktualiseras när resultatet av förordnandet är oskäligt mot en make eller bröstarvinge. I denna bedömning ska skälet till förordnandet samt de ekonomiska förhållandena i fallet beaktas (14 kap. 7 § andra stycket FAL). Det här innebär således att om resultatet av ett förmånstagarförordnande är oskäligt, kan försäkringen helt eller delvis tillfalla en make eller bröstarvinge.

Sammanfattningsvis, kommer kapitalet i försäkringen att betalas ut till dina barn när du avlider, under förutsättning att de är insatta som förmånstagare. Det är enbart i fall där förordnandet är oskäligt mot en make eller bröstarvinge som försäkringen kan jämkas. Utgångspunkten är emellertid att försäkringsbeloppet inte ska ingå i arvskiftet.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du välkommen att vända dig till oss på Lawline igen!

Med vänlig hälsning

Mellin SahinRådgivare