Kan vi som gifta skriva ett gemensamt testamente eller måste vi skriva varsitt?

Vi är ett gift par med 3 gemensamma barn. Vi önskar att arvet efter oss skall tillfalla dem som enskild egendom.

Kan vi ordna detta genom ett gemensamt testamente eller måste vi skriva var sitt?

Bästa hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga.

För att kort svara på er fråga skulle jag svara att ja, ni kan absolut skriva ett gemensamt testamente. Detta är vanligt att göra och kallas då för ett inbördes testamente. Ett inbördes testamente skulle innebära att ni som makar bestämmer hur ni ärver i förhållande till varandra, men också hur er kvarlåtenskap ska fördelas när den siste av er har gått bort.

Om ni i testamentet skriver att arvet efter er ska vara era barns enskilda egendom är denna skyddad vid en eventuell skilsmässa. En annan sak som kan vara bra att tänka på är att om era barn gifter sig och istället dör innan sin make/maka och bara har gemensamma barn så ärver ert barns efterlevande make/maka allt. Även sådant som era barn har fått i enskild egendom. Om ni vill förhindra detta kan ni skriva ett testamente till förmån för era andra barn och/eller era barnbarn.

Sammanfattningsvis och råd

Ni kan skriva ett gemensamt testamente där ni förklarar hur er kvarlåtenskapen ska fördelas. Vidare skulle jag rekommendera jag att ni bokar tid med någon av Lawlines jurister om ni behöver ytterligare hjälp med att upprätta ett testamente.

Jag hoppas att ni har fått svar på er fråga!

Vänligen,

Mimmi JohanssonRådgivare