FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt04/03/2019

Kan vi byta min sons efternamn trots avsaknad av mammans samtycke?

Min son som jag har ensam vårdnad om, född 2005, har sedan 2014 varit boende hos mig. Han fyller i år 14 år och vill av egen vilja byta efternamn till mitt. Han bär idag sin moders efternamn. Vi har varit skilda sedan 2013.

Min son är alltså stadigvarande boende med mig, min fru och våra 3 barn, hans bröder och alla heter vi x, men inte han då. Han känner att han är mogen nog att få bestämma sitt efternamn och han vill vara en del av vår familj, som han uttrycker det, och heta samma som oss andra. Hans mor träffar han, i bästa fall, vid något/ett enstaka tillfälle per år och knappt det. Men hon vägrar gå med på hans namnbyte, för att hon anser att han ska ha samma namn som hon och bröder som bor hos henne, men de bröderna träffar han lika sällan som modern. Det hör till saken att mamman tog hans 3 bröder och flyttade 100 mil bort från honom.

Jag har tidigare varit i kontakt med skatteverket och då fick jag information om att lagen för namnbyte skulle förenklas och att om nu modern, nu för andra gången, vägrat skriva under, hon går emot sonens önskan om namnändring, tar heller inte hänsyn till hans känsla och mående iom detta, kunde vända oss till tingsrätten för att få hjälp.

Vad ska jag/Vi göra?? Sonen är arg och besviken på sin mamma pga att han anser att hon inte tar hänsyn till hans mognad och hans förmåga att ta egna beslut och att hon inte tillgodoser hans önskan och för honom en känsla av att kunna få ha samma efternamn som hans övriga familj.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utredning

Den lag som är aktuell i ert ärende är lagen om personnamn. Lagen innehåller regler om hur namnbyte går till, vilka samtycken som behövs samt vad man gör om samtycke inte ges av den andra föräldern.

Din son har rätt att byta till ett efternamn som någon av föräldrarna bär, i det här fallet ditt efternamn. Ansökan görs hos Skatteverket, eftersom namnbytet gäller ett barn ska det ske av vårdnadshavaren. Då din son är över 12 år krävs det även hans samtycke till ett namnbyte. Trots att du har ensam vårdnad krävs det även mammans samtycke, då din son bär hennes efternamn. Om mamman inte ger samtycke kan ett namnbyte ändå godkännas. I sådana fall krävs att en domstol förklarar att det är förenligt med barnets bästa.

En ansökan om ett namnbyte är förenligt med barnets bästa ska prövas av den tingsrätt som tar upp frågor om vårdnaden om barnet. I ert fall innebär det tingsrätten där din son har sin hemvist. Eftersom din son bär sin mammas efternamn och hon inte är vårdnadshavare, ska domstolen höra henne om det kan ske. Domstolen ska även inhämta ett yttrande från socialnämnden om det inte är obehövligt, i vilket din son ska ges möjlighet att framföra sina åsikter. Din sons åsikter ska redovisas för domstolen; i bedömningen om barnets bästa ska domstolen ta hänsyn till din sons vilja med hänsyn till hans ålder och mognad.

Handlingsplan

Min rekommendation är att ni ansöker om byte av efternamn till din son. Blankett finns på Skatteverkets hemsida och ska undertecknas av dig, din son och sonens mamma. Om mamman vägrar att skriva under blanketten kan du vända dig till domstol för att ändå få till stånd en ändring. I slutändan är det upp till domstol om den finner att ett namnbyte är till din sons bästa. Jag kan som rådgivare inte ge ett absolut besked om hur domstolen kommer att besluta, däremot finns det mycket som talar till er fördel (den ensamma vårdnaden, din sons ålder och hans vilja).

Om ni behöver hjälp med att vända er till domstol kan jag varmt rekommendera att ni tar hjälp av en jurist på Lawlines juristbyrå. Juristen kan hjälpa er att ansöka hos domstol av namnbytet. Om ni är intresserade av detta är du varmt välkommen att återkomma till mig enligt kontaktuppgifter nedan för en offert och vidare kontakt.

Jag kommer att ringa dig för en uppföljning av svaret imorgon, tisdagen den 5 mars, klockan 9.30. Observera att jag ringer från dolt nummer. Skulle så vara att tiden inte fungerar för dig kan du återkomma till mig per e-post på dennis.lavesson@lawline.se dessförinnan, så bokar vi en annan tid.

Med vänliga hälsningar,

Dennis LavessonRådgivare