Kan vi bli vräkta för att ha en katt i lägenheten när ett förbud råder?

Hej,

Jag och min sambo har flyttat in i en privatägd hyresrätt (lägenhet) där det står specifikt på hyreskontraktet "husdjur är inte tillåtet eftersom huset ska vara tillgängligt även för de som har allergier.". När vi fick nys om denna lägenhet så hade vi inget husdjur. Men nu när vi flyttat in så har vi skaffat en innekatt och jag glömde bort att det var djurförbud och kom alltså på detta sen. Jag frågade min hyresvärd utan att säga att vi har katt om hyresrätterna är allergianpassade. Då sa han att de inte är byggda för att vara allergianpassade utan att det endast är som en regel för dessa hyresrätter. Men min fråga är kan vi bli vräkta pga detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler för hyresrätter finns nämnda i 12 kap Jordabalken, JB. Lagen är dock semidispositiv vilket innebär att det går att avtala om vissa saker som avviker från lagens bestämmelser.

Generellt om djurförbud i hyresavtal.
Något som är möjligt att avtala om är därmed regler om det ska tillåtas eller förbjudas att hyresgästerna får ha husdjur. Angående förbud mot att ha husdjur i lägenheten så är sådana villkor endast bindande om hyresvärden har sakliga skäl för att ha ett sådant förbud. (12 kap. 42 § 8 p. JB & 12 kap. 55 § 7 st JB) De sakliga skäl som motiverar till att tillåta ett djurförbud är om djuret orsakar olägenhet, föroreningar, störningar eller skador som inte skäligen bör tålas eller som innebär fara för andra. Det kan vara svårt för en hyresvärd att argumentera för att katter generellt förorenar, stör eller är farliga, men säkert kan det finnas enskilda fall av detta. Däremot hör man hyresvärdar som försöker förbjuda hundar som stör då de skäller väldigt mycket. Ett generellt förbud utan saklighet tillåts dock inte.

Det krävs att det finns ett reglerat djurförbud i hyresavtalet för att du ska vara bunden av det, vilket det tydligen gjorts i ditt fall, men det behöver även finnas skäl för förbudet. Finns det skäl är du bunden av ditt avtal och du kan då sägas upp från din hyresrätt om förbudet inte följs. Ett sådant skäl är vanligtvis att boendet är byggt och anpassat som allergihus.

Rekommendation
Jag anser att det är högst tveksamt att din hyresvärd har sakliga skäl för att ha detta förbud. Förbudet skulle vara rimligt om det som sagt gällde särskilda allergihus. Du har dock ifrågasätt detta och fått svar att det inte är det, vilket då gör att förbudet säkerligen inte kan gälla. Jag skulle därför råda dig att kontakta Hyresgästföreningen för att diskutera med dem huruvida det kan finnas sådana särskilda skäl eller inte.

Om du finner att hyresvärden inte har sakliga skäl för förbudet och att ni inte kan komma överens om att du får ha kvar din katt så kan du ansöka till hyresnämnden om ändring av hyresvillkoren. Först ska du dock lämna in samma ansökan till hyresvärden så att denna får möjlighet att se över en eventuell förändring (12 kap. 54 § 1 st JB).

Hoppas du känner att du fått svar på din fråga

Jennie NilssonRådgivare