Kan vi använda andras bilder?

Hej! Vi är en grupp på tre gymnasietjejer på Hvitfeldtska gymnasiet, årskurs 2. Inför trean planerar vi ett gymnasiearbete, men vi är osäkra på om det finns några juridiska hinder. Vi ska i vår idé använda bilder på personers ansikten som vi sedan visar på en presentation och har med i undersökningen. Denna presentation kommer visas upp framför ett flertal klasser. Namn och andra personliga uppgifter kommer inte finnas med. Vi funderar på om vi kan ta bilder från nätet och undrar om det finns någon hemsida vi kan använda där man får ta bilderna. Vi fick idén till gymnasiearbetet från en serie på Netflix, kan man ta bilderna som de använde? Finns annars ett annat sätt vi kan göra det på?

Lawline svarar

Hej! Tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga.

Jag tolkar er fråga att det handlar om ni får använda er av andras bilder och hur det fungerar juridiskt. Eran fråga berör upphovsrätt och det regleras i upphovsrättslagen (URL).

När någon tar en bild får personen upphovsrätt över bild och det fungerar som ett skydd. Då om någon annan förutom upphovsrättsinnehavaren (personen som har tagit bilden) ska använda sig av bilden behöver personen ha upphovsrättsinnehavarens samtycke. I vissa fall behöver man inte ha upphovsrättsinnehavarens samtycke och det är när man använder sig av bilder för privat bruk. I ert fall handlar det om spridning av bilder till ett flertal människor och därmed krävs samtycke från upphovsrättsinnehavaren. Om ni skulle använda er av bilder som är upphovsrättsligt skyddade utan godkännande av upphovsrättsinnehavaren gör ni intrång av upphovsrätten. Då kan ni bli straffade med böter till och med fängelse beroende på allvarlighetsgraden.

De bilder som används av Netflix är deras bilder och därmed har de upphovsrätten för bilderna och ni behöver deras tillstånd för att använda er av deras bilder.

Min rekommendation

Min rekommendation är att ni använder er av bilder som är upphovsrättsfria. Det betyder att bilderna inte är skyddade av upphovsrätt och allmänheten kan använda sig av bilderna. Det går att googla på "upphovsrättsfria bilder" eller "Creative Commons" så lär det komma fram flera träffar på bilder som ni kan använda. Då Creative Commons licenser är en licens som upphovsrättsinnehavarna har gjort för att göra det lättare för allmänheten att använda sig av deras bilder. I andra hand, kan ni ta egna bilder då ni får upphovsrätten. Sedan om ni hittar någon bild ni verkligen vill använda så bör ni hitta upphovsrättsinnehavaren och be om tillstånd att använda bilden, men personen kan begära ersättning för det genom exempel pengar.

Om ni har ytterligare frågor är ni varmt välkommen att höra av er till oss.

Med vänliga hälsningar,

Lucas RasmussonRådgivare