Kan vi åka på semester trots nekad ledighet från skolan?

Hej

Har precis fått veta skolan inte godkänner ledighet för våra barn 11 och 13 år gamla. I våras sa ett av barnens lärare det inte skulle var något problem så länge det inte var under veckorna då nationella pågick och det är det inte.

Dock blev vi beskyllda för en massa otrevligheter som är osanna i våras så en utredning startades o det pågick en utredning som las ner utan något o soc då tyckte helt klart vi skulle passa på o åka nu o att det borde ju inte vara når problem men nu är jag ju rädd för OM vi nu åker ändå vad händer då? Blir vi anmälda igen o kan soc ta barnen ifrån oss pga detta?

Vi har haft ett sju jäkla år på så många sätt o hela sommaren har gått åt till att curla äldsta dottern som blev misshandla innan midsommar o hennes pojkvän var åtalad för grov misshandel men gick fri o det har tagit mycket tid från syskonen o därför känns det nu ännu viktigare för oss att få detta andrum på 2 veckor men vågar man åka?

Jag har skrivit till de o gjort de uppmärksamma nu på jag tar detta personligt o undrar varför de ändrat sig nu? Har dessutom upplyst de vi redan gjort klart för barnen de måste arbeta lite på semestern o att vi planerat anställa läxhjälp när vi kommer hem minst en gång i veckan för o se till så de på något sätt inte halkar efter el blir lidande. Jag har precis skickat detta till skolan också men skulle bli väldigt tacksam för svar vad som kan hända om vi åker ändå. Jag hade ju helst sett de fick godkänt klart så man kan åka med gott samvete

Tackar för sv

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Svaren på dina frågor grundar sig i Skollagen samt Socialtjänstlagen.

Skolplikt och ledighet

Till att börja med fastställer Skollagen att elever i den svenska skolan har skolplikt vilket innebär att eleverna helst inte ska vara lediga från skolan utöver den tid de har lov. Vårdnadshavare har skyldighet att se till att barnets skolplikt fullgörs enligt 7 kap. 20§ Skollagen.
En elev kan få godkänt att vara ledig under en kortare period för enskilda angelägenheter, oftast räknas familjehögtider, religiösa högtider samt vissa resor in här. Ledigheten får avse max 10 skoldagar per läsår, finns synnerliga skäl kan eleven få ledigt längre men den möjligheten ska användas restriktivt. För all ledighet utanför loven krävs godkännande från rektor, vid längre än ledighet än 10 skoldagar ska det finnas synnerliga skäl till beviljandet, exempelvis viktiga familjeangelägenheter för eleven (7 kap. 17-18§§ Skollagen).

Det är rektorn som beslutar om ledighet utanför loven och gäller ledigheten längre period än 10 skoldagar får inte rektorn ge i uppdrag till någon annan att fatta beslut om ledigheten. Eftersom det är varje enskild rektor som beslutar om ledighet kan det se väldigt olika ut i olika kommuner, vanligtvis räknas dock inte en semesterresa in under synnerliga skäl. Beslut om ledighet ska grundas på en samlad bedömning av elevens situation och omständigheter som normalt sett vägs in är frånvarons längd, elevens studiesituation, möjligheten att ta igen förlorad undervisning samt hur angelägen ledigheten är för eleven. Det ska alltid göras en helhetsbedömning för varje elev som sökt ledigt.

Utredning och orosanmälan

Vårdnadshavare har skyldighet att se till att barnets skolplikt fullgörs, har en elev en giltig eller ogiltig frånvaro som är upprepad eller längre ska rektorn se till att frånvaron utreds (7 kap. 19a§ Skollagen). Utredningen ska göras i samråd med eleven och dennes vårdnadshavare samt elevhälsan och ska göras för att se till att eleven klarar av sin utbildning och uppnår utbildningsmålen.

Alla som jobbar inom bl.a. skolan har en så kallad anmälningsplikt, alltså en plikt att göra en orosanmälan till Socialtjänsten om det finns misstanke om att ett barn far illa eller riskerar att fara illa enligt 14 kap. 1§ Socialtjänstlagen. Dock ska skolan ha som utgångspunkt att, när det är möjligt, ha kontakt med vårdnadshavare om situationen och även skolledningen och elevhälsoteamet.

Sammanfattningsvis

Ni som är barnens vårdnadshavare har alltså ansvar för att skolplikten fullgörs. Ledighet kan, men måste inte, beviljas under en kortare period än 10 skoldagar för enskilda angelägenheter och längre än 10 skoldagar om det finns synnerliga skäl. Oavsett vilket så är det rektor som tar beslutet och det finns ingen juridisk rättighet till ledighet utanför loven.

Har barnen frånvaro som är upprepad eller längre ska rektor utreda frånvaron för att säkerställa att barnen bl.a. uppnår utbildningsmålen. Skulle personal inom skolan få misstanke om att barn far illa eller riskerar att fara illa har de anmälningsplikt, dock är utgångspunkten att föra en dialog med vårdnadshavare och skolan först.

Med anledning av ovan skulle jag inte rekommendera att ni åker på semester utan att ha fått beviljad ledighet från rektor. Det bästa vore om ni vårdnadshavare kan ha en dialog tillsammans med lärare och rektor om er och barnens situation, kring vad som har hänt och vad ni respektive skolan tycker är lämplig insats nu och framöver för barnen.

Vänliga hälsningar,
Lovisa LundqvistRådgivare