Kan vem som helst väcka åtal eller kräva någon på pengar?

Hej!

Jag har blivit anklagad av att ha snott en hatt. Han har inte begärt mig om pengar utan han har bara sagt att jag står som ansvarig för att hans hatt försvunnit

Kan han på något vis väcka åtal eller kräva mig på pengar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det står envar fritt att väcka åtal eller kräva någon på pengar. Detta kan antingen göras genom en stämningsansökan i tingsrätten eller genom att ansöka om ett betalningsföreläggande hos kronofogdemyndigheten.

Problemet med detta är att det måste finnas erforderliga bevis för att få rätt för sin sak. Så länge personen ifråga inte har några bevis för att det är du som har tagit hatten, behöver du förmodligen inte vara orolig. Om det däremot finns en rimlig och sammanhängande berättelse med ett eller flera vittnen kan det vara svårare att ge ett svar på rak arm.

Alla bedömningar görs helt och hållet utifrån det enskilda fallet. Av denna anledning är det svårt att svara på huruvida personen ifråga kommer nå framgång med sin talan eller inte.

Hoppas svaret varit till din hjälp.

Mvh,

Nina ErlandssonRådgivare