Kan vårt barn placeras i skola en annan kommun än den vi bor i?

Vi är bosatta i Göteborgs kommun, men angränsar till en annan kommun. Vi känner en större tillhörighet till den andra kommunen då vi "lever" i kommunen. Det finns sedan länge en överenskommelse mellan de två kommunerna om skolgång. Vårt barn har nu sökt till högstadiet i Skola 1, men blev placerad i Skola 2 som ligger längre bort. Motivet var att fler barn bosatta i den angränsande kommunen hade sökt till Skola 1 och eftersom vi inte tillhör kommunen så hamnade vårt längre ner på listan och hamnade på Skola 2 som färre barn hade sökt till. Eftersom vi betalar skolpeng via Göteborgs kommun så borde vi bli behandlade på samma sätt som andra familjer, dvs genom avstånd till närmaste skola. Finns det någon lag jag hänvisa till vid överklagande om lika behandling? Det känns som diskriminering. Tacksam för svar! Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att ni bor i kommun A och att Skola 2 ligger i kommun 2, samt att Skola 1 ligger i kommun B.

Det är hemkommunen som ansvarar för utbildning i grundskolan (vartill högstadium räknas). Skyldigheten ska fullgöras genom att hemkommunen anordnar grundskola i den omfattning som krävs för att bereda utbildning för alla i kommunen som är beröra (10 kap. 24 § skollagen). Enligt 10 kap. 25 § skollagen har en elev emellertid rätt att bli mottagen i en grundskola som anordnas av en annan kommun än den som ska svara för elevens utbildning, om eleven med hänsyn till sina personliga förhållanden har särskilda skäl att få gå i den kommunens grundskola. Innan kommunen fattar beslut om att för ett visst läsår ta emot en sådan elev ska den inhämta yttrande från elevens hemkommun. Särskilda skäl kan bland annat vara mobbning och andra allvarliga konfliktsituationer.

Föreligger alltså inga särskilda skäl, ska ert barn gå i skola i den kommun ni bor i. Det föreligger dessvärre ingen möjlighet att överklaga beslutet med stöd av någon diskrimineringsgrund. Detta eftersom ingen av 1 § diskrimineringslagens grunder för diskriminering är uppfyllda i detta fall. Inte heller strider förestående omständigheter mot likställighetsprincipen i 2 kap. 3 § kommunallagen.

Ni kan förvisso överklaga beslutet om ni vill. Överklagandet ska vara skriftligt, ange vilket beslut det gäller och varför ni anser att beslutat ska ändras och till vad. Överklagandet ska även innehålla namn, personnummer, adress och telefonnummer, samt undertecknas. Detta skickas sedan till den kommun som tagit beslutet, dock adresserat till Skolväsendets överklagningsnämnd.

Slutsats

Bor ni i en kommun och ert barn har sökt till grundskolan i en annan kommun, finns sålunda ingen grund för att beviljas plats i denna grundskola, om det inte föreligger särskilda skäl på grund av mobbning eller andra allvarliga konfliktsituationer.

Har du några fler frågor, eller vill du utveckla frågan, är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen
Pontus SchenkelRådgivare