FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt28/01/2019

Kan vårdnadshavare ensam fatta beslut om att flytta utomlands?

Jag vill ev flytta utomlands. Jag har en dotter på 14 år. Kan pappan säga nej.

Vi har gemensam vårdnad men hon är endast varannan helg hos honom.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Eftersom ni har gemensam vårdnad om er dotter ska ni som vårdnadshavare gemensamt bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter. Det stadgas särskilt att en vårdnadshavare inte ensam får fatta beslut som är av ingripande betydelse för barnets framtid. Att flytta utomlands med dottern är sannolikt ett sådant beslut som anses vara ingripande, vilket medför att det räknas som ett beslut som du inte kan fatta ensam, utan som du och pappan måste fatta gemensamt, 6 kap. 13 § Föräldrabalken (FB).

Om du och pappan inte kan komma överens i frågan kan jag tipsa er om att vända er till socialnämnden gällande samarbetssamtal för att få hjälp att nå enighet i frågor om vårdnad, boende och umgänge, 6 kap. 18 § FB. I alla beslut som rör barnet är det barnets bästa som är avgörande, 6 kap. 2 a § FB.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Josefine BjörlingRådgivare