Kan utomstående påverka avklarad bodelning?

Hej! Jag och min dåvarande sambo fick för några år sedan en gemensam julklapp från hans syster. När vi separerade sa han att han inte ville ha den, så jag fick den. Nu 16 månader efter separationen så har systern åsikter om vart julklappen hamnade i vår bodelning och kräver att jag skickar den till henne så hon kan ge den till mitt ex, trots att han inte gjort anspråk på föremålet.

Kan hon lägga sig i hur vi skötte uppdelningen av vårt bohag?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler kring bodelning gällande sambos finns i sambolagen (SamboL).

Er gemensamma gåva utgör samboegendom enligt 3 § SamboL, detta eftersom ni fick den gemensamt och inte har avtalat om annat. När en samborelation upphör är det samboegendomen som ska delas upp vid en bodelning. Det är ni som sambor som avtalar om hur er samboegendom ska fördelas, om ni har kommit överens om att detta föremål ska hamna på din lott i bodelningen så kan din tidigare sambos syster inte påverka avtalet mellan dig och hennes bror.

För att hon skulle ha kunnat påverkat den här situationen hade hon t.ex. kunnat ge gåvan enbart till din bror, med en förbehåll om att föremålet inte får överlåtas till någon annan utan hennes tillstånd. Eftersom så inte är fallet och ni har avtalat om att gåvan ska tillhöra dig efter bodelningen är det dig den kommer att tillhöra.

Jag hoppas att du är nöjd med ditt svar!

Med vänliga hälsningar

Elin NordemanRådgivare