Kan utländska medborgare köpa fast egendom i Sverige samt allmänna övervägande vid finansiering av fast egendom med utländska pengar

Hej! Jag och min kompis ska köpa fastighet ihop (fritidsboende). Hen är utländsk medborgare (bor i Tyskland men har ej tyskt medborgarskap utan är Australienare). Det är hen som kommer stå för all finansiering av fastigheten som vi kommer köpa kontant. Vi undrar hur komplicerat är det för hen att köpa en fastighet här själv som utländsk medborgare och vad behöver hen/vi göra för att köpa den? Eg hur funkar det med utländsk bank? Och om det är komplicerat/inte går kommer hem att skicka mig pengarna och skriva ett gåvobrev så jag köper fastigheten. Oavsett kommer vi att sätta upp ett internt kontrakt kring ägandeskapet av fastigheten. Vad ska vi tänka på? Hur svårt och vad behöver man göra för att köpa fastighet som utländsk? Är det lättare att jag som svensk köper den och vi sätter upp ägandeskap kontrakt internt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

Jag förstår din fråga som att du önskar om att få veta om en utländsk medborgare får köpa fastighet i Sverige och hur det fungerar i allmänhet med lån för utländska medborgare i Sverige.

Jag kommer besvara din fråga genom att redogöra för om det finns några legala hinder för utländska medborgare att äga fastigheter i Sverige och eventuella juridiska övervägande.

Din fråga regleras i Jordabalk (JB).

Kan en utländsk medborgare köpa fast egendom i Sverige?

En utländsk medborgare som inte är Svensk medborgare kan köpa fast egendom i Sverige, det finns inget krav på att köparen måste vara Svensk medborgare. Vid köp av fast egendom i Sverige måste däremot formkraven i 4 kap. 1 § JB vara uppfyllda.

Kraven för att en fastighetsöverlåtelse är enligt lag:

  • Avtalet måste vara skriftligt
  • Avtalet måste innehålla en anmälan om överlåtelsen
  • Innehålla information om köpeskillingen (dvs priset köparen betalar till säljaren för bostaden)
  • Underskrift av både säljaren och köparen

Sammanfattningsvis kan en person med medborgarskap från Australien köpa fast egendom i Sverige.

Särskilda ekonomiska överväganden

Beroende på om ni ska ta upp lån eller väljer en finanseringsform som kräver medverkan av ett låneinstitut kan dessa ställa somliga krav på personen som tar upp lånet. Ett av dessa kan vara att personen är svensk medborgare, har uppehållstillstånd i landet eller att en svensk medborgare går i borgen för lånet.

Andra övervägande som långivaren kan göra rör antipenningstvättslagstiftningen i Sverige. Om ni avser att köpa fastigheten kontant (dvs utan lån och genom en bankinsättning) krävs att pengarna kan spåras och att individen som vill företa överföringen kan verifiera via sin utländska bank varifrån pengarna har sitt ursprung. För medborgare utomlands kan denna processen ta tid men behöver inte utgöra något hinder förutsatt att lämplig dokumentation finns. Ofta efterfrågar banker lönespeccar, deklerationer eller andra bevis som styrker att individen rimligen har tillgång till dessa pengarna och att de inte utgöra medel för terrorfinansiering eller brott. Detsamma gäller om du skulle motta köpeskillingen genom gåva. Således kommer banken avkräva dig bevisning för att pengarna inte utgör en del av en transaktion som avser penningtvätt. Slutligen är det viktigt att din låneansökan går igenom, dvs att du anses ha ett löpande kassaflöde (lön eller kapitalinkomster) var månad som räcker för att finansiera lånet. Det räcker inte med att endast ha tillgång till kontanter utan bankerna kollar på dina intäkter för att avgöra huruvida du är kreditduglig.

Ovan är endast allmänna överväganden och policy/rutiner kan skilja sig mellan banker, det är därför lämpligt att stämma av med både köpare och säljares bank hur de vill hantera affären om pengarna härrör från utomlands.

Avtal om samägande samt allmänt om gåva

Om en av er kommer köpa fastigheten men den är avsedd för gemensamt ägande och bruk bör ett avtal om samägande upprättas. Häri kan ni reglera hur nyttjandet av fastigheten ska fördelas mellan er samt olika villkor vad gäller ekonomiskt ansvar, underhåll samt försäljning.

Vad gäller gåvan krävs att det finns ett gåvobrev vari det framgår att formkraven för gåva är uppfyllda (2 § Gåvolagen). Formkraven är att gåvan är frivillig och att det finns gåvoavsikt.

Slutsats

En utländsk medborgare kan köpa en fastighet i Sverige. Det som skiljer sig från en svensk köpare är hur bankerna väljer att hantera transaktionen om pengarna härrör från utomlands. Om ni avser att äga fastigheten tillsammans rekommenderar vi att upprätta ett samägandeavtal. Detsamma gäller för upprättandet av gåvhandling för att styrka gåvans giltighet.

Om du önskar få vidare hjälp med att säkra dokumentation för utländska transaktioner eller upprätta ett samägandeavtal samt gåvobrev är du välkommen att kontakta mig på andre.blomquist@lawline.se

Hoppas du fick svar på din fråga,

André BlomquistRådgivare