FrågaAVTALSRÄTTAvtal31/08/2018

Kan uppsagd hyresgäst säga upp sig för att kunna flytta tidigare?

Hej,

Jag har hyrt ut en bostadsrätt tillsvidare sedan 20170801. Jag som bostadsrätt innehavare har tre månaders uppsägningstid och hyresgästen en månad. Nu sa jag upp avtalet via sms 20180828och skriftligt 20180831. Nu säger hyregästen efter jag sa upp avtalet att han vil utnyttja hans en månaders uppsägningstid.

Men då går jag miste om två månader då han vill flytta ut 20181001. Har jag rätten på min sida ju med att jag sa upp avtalet först där jag har även underlag på det? Han säger att han kommer flytta och inte betala dom kvarstående två månaderna. Vad ska jag göra? och hur går jag tillväga...

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Rättigheter så som uppsägningstider är en fråga om att väga olika skyddsbehov mot varandra.

Några av de mest centrala grunderna till respektive uppsägningstid är hyresgästens behov av att kunna hitta en ny bostad i fall denne blir uppsagt, hyresgästens behov av att kunna flytta och ha en viss flexibilitet och hyresvärdens behov av att kunna hitta en ny hyresgäst. Uppsägningstider bör vid avtalets ingående återspegla dessa behov.

Det faktum att hyresgästen sägs upp förändrar inte rimligheten i uppsägningstiderna med hänsyn till nämnda behov.

I det fall att det skulle finnas ett hinder mot att hyresgästen säger upp sig under uppsägningstiden så skulle hyresvärden kunna utnyttja detta för att blockera hyresgästens möjlighet att aktualisera sin uppsägningstid. Om hyresvärden fick reda på att hyresgästen kommer att säga upp sig så skulle hyresvärden kunna säga upp hyresgästen först för att på så sätt i praktiken påtvinga en 3 månader lång uppsägningstid.

Bland annat mot bakgrund av nämnda skäl finns det inte någon regel som hindrar hyresgästen från att säga upp sig under uppsägningstiden för att få en kortare uppsägningstid. Det verkar därför tyvärr som att du inte kan kräva att hyresgästen bor kvar under hela din uppsägningstid.

Vänliga hälsningar,

Daniel Vetterfalk StrömbladRådgivare