Kan uppehållstillstånd återkallas om sambo avlider?

Hej jag har uppehållstillstånd och kommer hit anknytning ,, och min sambo avlidit eller kontaktpersonne min avlidit ,, men kan migrationsverket Återkallelse mitt uppehållstillstånd?? MVH nacer

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Uppehållstillstånd regleras i utlänningslagen (https://lagen.nu/2005:716). Du har blivit beviljad uppehållstillstånd på grund av anknytning, enligt 5 kap. 3 §.

Detta uppehållstillstånd är åtminstone första gången man får det tidsbegränsat, och kan till exempel gälla i ett år. Detta uppehållstillstånd kan återkallas om förhållandet har upphört (7 kap. 3 §). Återkallelse måste dock inte ske, och Migrationsverket tar hänsyn till till exempel ekonomi och anknytning till det svenska samhället. Återkallelse kan inte alls ske om du redan har haft uppehållstillstånd i minst tre år. Även om återkallelse inte skulle ske, kan Migrationsverket förstås inte bevilja ett nytt uppehållstillstånd när tiden för det gamla går ut om det inte finns någon annan anledning. Uppehållstillstånd kan dock även i så fall även fortsatt beviljas till exempel på grund av särskild anknytning till Sverige (5 kap. 16 § utlänningslagen). Chanserna att få ett sådant uppehållstillstånd ökar om du till exempel har fast anställning och fungerande ekonomi.

Om du redan har beviljats permanent uppehållstillstånd, vilket kan ske från och med andra gången man ansöker om uppehållstillstånd, kan inte heller det återkallas, utan det finns kvar åtminstone så länge du bor här!

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare