FrågaAVTALSRÄTTGåva28/11/2021

Kan uppdragstagare vägra ge ut pengar trots uppdragsgivares instruktion?

Hej! Min farfar, över 90 år gammal, vill ge mig 25 000 (pengar) i present till mig. Men eftersom han bor utomlands kan han inte göra det personligen, så han bad min far som bor här att slutföra saken. Men min far vägrar göra det, utan istället gömmer han farfars pengar och ställer en massa egna orimliga krav på mig för att jag ska få pengarna, om han ens vill det då. Jag undrar, får han hålla på såhär då pengarna inte är hans egna och min farfar har inte sagt någonting annat än att pengarna ska hamna i min ficka? Det låter ju helt klart som stöld, och jag är dessutom myndig samt har gått klart gymnasieskolan för längesen redan, så han kan liksom inte hävda att jag inte får farfars pengar för att jag är liten och inte får sköta min egen ekonomi själv.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag förstår det har din farfar gett pengarna till din far i syftet att din far sedan ska ge dem till dig, dvs att din far endast agerar som mellanman. Detta innebär att pengarna fortfarande är din farfars eftersom gåvan inte är fullbordad ännu. Din far har därmed inte rätt att bestämma över pengarna, t.ex genom de extra krav han ställer.

Detta lämnar din far med två val. Antingen ger han dig pengarna enligt din farfars instruktion eller så vägrar han utföra uppdrage och ger tillbaka pengarna till din farfar. Din far har ingen rätt att behandla pengarna som sina egna.

Jag vill snabbt nämna att din farfars höga ålder innebär en risk för att hans rätt att förfoga över sin egen egendom har begränsats. En sådan begränsning kräver generellt sett domstolsstöd dock och sådant saknas uppenbarligen i ditt fall.

Jag hoppas det svarar på din fråga. Du är varmt välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline!

Adam WinqvistRådgivare