Kan tidigare skulder innebära att jag inte får medborgarskap?

Hej,

Nu är det så att jag har bott och haft PUT sedan 2009 i Sverige, nu tänkte jag att söka svensk medborgarskap men en fråga som bekymrar mig. Jag har haft en del skulder som hade gått vidare till Kronofogden, men nu blev jag helt skuldfri för ca en månad sedan, alltså betalat allt skulder, jag jobbar hårt och betalar min skatt. Frågan är måste jag vänta 2 år och söka medborgarskap eller de kan göra undantag till kraven om jag söker direkt nu eftersom jag sköter mig bra nu och är helt skuldfri.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Reglerna om hur vad som krävs för att förvärva ett svenskt medborgarskap(s k naturalisation) finns i medborgarskapslagen.

Till exempel ska man ha vistats i sverige i ett antal år. Om man är medborgare i Danmark, Island, Finand eller norge ska man ha vistats här i 2 år. Om man är flykting eller statslös ska man ha vistats här i 4 år, och för övriga personer ska man ha vistats här i 5 år. (11 § 4 medborgarskapslagen)

Du frågar om du måste vänta i 2 år. Eftersom du har bott här sedan 2009 så har du vistats här längre än de föreskrivna 5 åren. Jag är därför osäker på vad du menar med att du måste vänta i 2 år.

Det skulle kunna vara så att du menar att du har betalningsanmärkningar enligt ett register hos ett kreditföretag, som är kvar i ytterligare två år. Jag får tills vidare anta att det är det du menar. Om det är något annat du menar, så ber jag dig att använda kommentarfunktionen nedan, så ska jag försöka ge dig ett bättre svar.

För att förvärva ett svenskt medborgarskap krävs att man ska ha haft, och kan förväntas komma att ha, ett "hederligt levnadssätt". (11 § 5 medborgarskapslagen)

Frågan om vilken betydelse skuldsättning när man tolkar begreppet "hederligt levnadssätt" har varit uppe i Migrationsöverdomstolen senast år 2016. Rättsfallet har beteckningen MIG 2016:12 och du kan läsa det här.

Sammanfattningsvis beskriver Migrationsöverdomstolen hur man ska se på skulder så här:

- Att ha skulder till staten eller till andra kan innebära att man inte uppfyller kravet på ett hederligt levnadssätt. Bara för att en person har skulder så betyder det och inte i sig att man inte uppfyller kravet på ett hederligt levnadssätt. Det krävs nämligen även att personen visat en ovilja att göra rätt för sig. Man ska då göra en framtidsprognos där man försöker bedöma om personen, baserat på tidigare levnadssätt, kommer att ha ett hederligt levnadssätt.

- Migrationsverket ska utreda om man har skulder, och ska därför att söka i olika register för att få ut uppgifter om en persons skulder.

- Om migrationsverket upptäcker att en person har skulder, så är det upp till personen att visa att han gör vad som rimligen kan krävas för att göra rätt för sig.

- Skulder till staten, t ex skatteskulder, ses som allvarligare än skulder till privata aktörer(som t ex banker eller inkassoföretag).

- Migrationsverket ska se till skuldförhållandena över en längre tid, och försöka avgöra vad personen har gjort för att bli skuldfri.

- Det som är avgörande är om skulderna och personens agerande är förenliga med bilden av en person med ett hederligt levnadssätt.

Eftersom du gjort dig själv skuldfri, så har du för det första inga skulder, och för det andra har du visat att du gjort vad som krävdes för att bli av med de skulder som du hade. På grund av det, bedömer jag att du nu uppfyller kravet på ett "hederligt levnadssätt". Min slutsats är därför att du kan söka om medborgarskap nu.

Jag hoppas att du tycker dig ha fått ett svar på din fråga. Använd annars, som sagt, gärna kommentarfunktionen nedan.

Vänligen,

Olle Hansen ÖlmedalRådgivare