Kan tidigare handlingar påverka den brottsliga bedömningen?

Hej. Jag blev nyligen tagen av polisen med cannabis på mig efter att jag hade rökt. Jag berättade för dom, kanske dumt nog, att jag röker ett par gånger i månaden. Kan detta påverka min dom negativt? Har ni några tips på hur jag borde gå tillväga nu?

Lawline svarar

Hej!

Generellt gäller att åtal ska väckas för konkreta brottsliga handlingar. Att du säger att du brukar cannabis några gånger i månaden är alltså irrelevant - för att ta med de andra handlingarna krävs att varje bruk är särskilt specificerat (bl.a. genom att specificera tid, mängd, plats, m.m.). Domen kommer alltså inte påverkas såvida polisen inte har bevisning avseende de andra gångerna du har brukat.

Ett sista allmänt tips är att acceptera ett eventuellt strafföreläggande, det vill säga om du inte åtalas vid domstol. Det låter som att tillräcklig bevisning finns för att du ska fällas, och genom att acceptera ett strafföreläggande går processen mycket snabbare, och det blir oftast billigare för dig.

Jag hoppas du fick svar på din fråga.

Lawline RådgivareRådgivare