Kan tidigare depression och ADHD-diagnos vara hinder mot att få vapenlicens?

Hej, har tidigare varit intagen för depression. Men är frisk nu. Har även diagnoserats med ADHD. Nu vill jag ansöka om vapenlicens då jag har sysslat med sportskytte i flera år. Är det möjligt att få en ansökan godkänd.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I mitt svar kommer jag först att redogöra lite allmänt kring vad som gäller för en ansökan om vapenlicens. Sedan kommer jag att redogöra för om din intagning för depression eller ADHD-diagnos kan göra att din ansökan nekas, sist kommer jag skriva en kortare sammanfattning av mitt svar på din fråga.

Eftersom din fråga handlar om vapenlicens blir vapenlagen (VL) tillämplig.

Ansökan om vapenlicens

Ansökan om vapenlicens görs hos polismyndigheten, se VL 2 kap. 2 §. Här hittar du de blanketter som du behöver fylla i för att skicka in en ansökan. En viktigt utgångspunkt för polisen är att de enbart får dela ut vapenlicenser om det kan antas att vapnet inte kommer missbrukas, se VL 2 kap. 5 §.

Kan din intagning för depression eller ADHD-diagnos göra att din ansökan nekas?

När man ansöker om vapenlicens kontrollerar polisen olika register och tittar exempelvis på om man är dömd för tidigare brott. Polisen brukar dock inte begära in läkarintyg vid en vapenlicensansökan. Däremot har läkare en anmälningsskyldighet som innebär att om läkaren bedömer att en patient inte är lämplig att inneha skjutvapen måste hen anmäla detta till polisen, se VL 6 kap. 6 §. Om du vill läsa mer om läkares anmälningsskyldighet se här.

Alltså förutsatt att du inte längre lider av depression är detta inget som påverkar dina möjligheter till vapenlicens. Beroende på hur allvarlig din ADHD-diagnos är kan din läkare eventuellt bedöma att du inte är lämplig att inneha vapen och i sådana fall har hen en skyldighet att anmäla detta till polisen. Förutsatt att din ADHD inte är alltför allvarlig och att du kan hantera den på ett bra sätt är diagnosen dock inget hinder mot att din vapenlicens beviljas

Sammanfattning

Ansökan om vapenlicens görs hos polisen och de brukar inte begära in läkarintyg för detta. Däremot har din läkare en anmälningsskyldighet ifall hen bedömer att du inte är lämplig att inneha vapen måste hen anmäla detta till polisen. Förutsatt att din ADHD-diagnos inte är alltför allvarlig och du kan hantera den på ett bra sätt så bör diagnosen inte vara ett hinder för dig att få beviljad vapenlicens.

Hoppas du fått svar på din fråga! Om du har ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig igen!

Vänliga hälsningar

Axel BellanderRådgivare