Kan testamentsexekutorn förrätta arvskifte utan en bröstarvinges godkännande?

Ett testamente vinner laga kraft. I testamentet står att en viss person ska vara testamentsexekutor och att han ska förätta arvskiftet. Den ena av två bröstarvingar svarar inte på brev från testamentsexekutorn.

Kan denne agera (förätta arvskifte) ändå eller måste den andra bröstarvingen vända sig tillrätten för att få testamentsexekutorn utsedd till skiftesman?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att du undrar om testamentsexekutorn kan skifta boet utan särskilt förordnande trots att en av bröstarvingarna inte svarar på brev från testamentsexekutorn.

Om någon delägare i ett dödsbo (bröstarvingen i detta fall) bestrider att arvskifte görs innan en bouppteckning har förrättats och alla kända skulder har betalts så att delägaren inte längre svarar för skulderna, får inte arvskiftet företas, 23 kap. 2 § ärvdabalken. Testamentsexekutor måste anmäla att denna utredning har slutförts innan skifte får företas.

Men om detta redan har skett och problemet snarare är att bröstarvingen inte vill samarbeta så kan testamentsexekutorn skifta boet. Om boet ställts under förvaltning av en testamentsexekutor är denne nämligen utan särskilt beslut skiftesman, 23 kap. 5 § ärvdabalken. Ni behöver alltså inte vända er till rätten för att detta ska ske.

Om du skulle vilja ha ytterligare hjälp av en jurist som kan hjälpa dig mer praktiskt vidare med detta kan du höra av dig till mig på sanna.wetterin@lawline.se så återkommer jag med information om konsultation med vår juristbyrå.

Hoppas att det var svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Sanna Wetterin

Sanna WetterinRådgivare