Kan testamente skrivas för att skydda en sommarstuga?

Min dotter och en av mina söner äger en sommarstuga tillsammans. Min dotter äger tvä ägodelar sonen 1 tredjedel. Det jag undrar är om min son inte har några barn och är ensam.

Skulle sonen plötsligt gå bort har hans far då rätt att tvinga dottern att sälja stugan för att få ut pengar som han tycker att han skall ha. Det ska tilläggas att fadern har varit frånvarande i sonens liv men gör allt för sina senare barn.

Eller kan han skriva ett testamente att om han skulle avlida före sin far att fadern blir arvslös.

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Kan din son skriva ett testamente?
Arvsrätten regleras i ärvdabalken. Utgångspunkten är att den avlidnes bröstarvingar, dvs. barn ärver sina föräldrar (2 kap. 1 § första stycket ärvdabalken). Eftersom din son inte har några barn eller någon maka, kommer nästa arvsklass aktualiseras. Den andra arvsklassen utgör den avlidnes föräldrar (2 kap. 2 § första stycket ärvdabalken). Det innebär som utgångspunkt att du som mamma, och din sons pappa kommer att ärva hälften var av hans ägodelar, bl.a. delen i sommarstugan. För att ändra arvsordningen kan din son skriva ett testamente (9 kap. 1 § ärvdabalken). Han kan då själv välja vem som ska ärva efter honom och på så sätt hindra att hans pappa ärver hans ägodelar.

Hoppas du fick svar på dina frågor!
Med vänliga hälsningar,

Fanny ErikssonRådgivare