Kan syskon kräva tillbaka saker jag fått av min mor innan hon dog?

Pengar och det min mor köpte till mig innan hon dog har mina syskon rätt att kräva mig på det nu efter hennes död?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
Jag tolkar din fråga som att du vill veta i fall dina syskon nu när eran mor har dött, kan kräva dig på sakerna som din mor har köpt till dig eller de pengar som du fått av din mor. Regler i Ärvdabalken (ÄB) kan därför bli tillämpliga på din fråga.

Det som det eventuellt kan vara frågan om i denna situation är förskott på arv. Förskott på arv är när en arvinge till den avliden (du och din mor i ditt fall) fått saker av den avlidne under den avlidens livstid. När sakerna givits till en bröstarvinge (barn till den avliden) föreligger det en presumtion att de givna sakerna ska ses som ett förskott på arv (6 kap. 1 § ÄB). Att du redan har fått en del av ditt arv från din mor i förtid.

Om de givna sakerna ses som förskott på arv innebär det att värdet av sakerna/pengarna ska räknas in i kvarlåtenskapen från den avliden, din mor. Värdet på sakerna/pengarna ska läggas till som ett fiktivt belopp på kvarlåtenskapen när arvslotten (den delen av arvet som du och dina syskon var har rätt till att få) ska beräknas (6 kap. 5 § ÄB).

Beräkningen av arvslotten kommer då att ske på följande sätt: arvslotten = (kvarlåtenskapen + förskottet) / antalet arvingar (6 kap. 5 § ÄB).

Värdet av sakerna/pengarna som du sen har fått av din mor kommer avräknas från din arvslott och du kommer få ut så mycket som din arvslott då blir eller ingenting alls beroende på om förskottet är större än arvslotten (6 kap. 6 § ÄB)

Vilket innebär att om de sakerna som du har fått av din mor kommer att beaktas som förskott på arv kommer det att tas med i beräkningen av hur stor din och dina syskons arvslott kommer vara. Men dina syskon kommer inte kunna kräva tillbaka sakerna eller pengar som du har fått. Eftersom förskott på arv inte återbäras eller återbetalas av den som fått förskottet (6 kap. 4 § ÄB).

Vilket innebär att du inte kommer att behöva betala tillbaka något till dina syskon men din arvslott av din mor kan eventuellt minska eftersom förskott på arv ska dras av från arvslotten.

Om det inte är ett förskott på arv kommer sakerna/pengar du fått av din mor inte att påverka din mors kvarlåtenskap eller arvslott.

Det är svårt utifrån frågan att besvara om denna situation är att ses som ett förskott på arv eller inte eftersom flera omständigheter spelar in. Det är även svårt att se om någon annan möjlig reglering passar in på din situation. Men jag hoppas att du har fått svar på din fråga ändå!

Hoppas du fick svar på din fråga annars är det bara att återkomma!

Sofia WedinRådgivare