Kan styrelse ensamt besluta om att förbjuda rökning?

Hej,

jag undrar om bostadsrättföreningens styrelse kan ensam besluta om att förbjuda rökning utomhus, på innergården och loftgångar? Vidare undrar jag om de kan förbjuda rökning vid fönstret i lägenheten?

Hälsningar,

Edda

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Vilka regler som gäller i bostadsrättsföreningen anges i föreningens stadgar. Föreningen har rätt sätta upp regler som bland annat förbjuder rökning inom fastigheten. Det finns inget i lagen som anger var detta förbud gäller. Därför bör förbudet även kunna gälla för rökning i fönstret då detta är inom fastigheten.

Om hur och vilka beslut styrelsen får ta bestäms i föreningens stadgar. Jag kan inte svara på om din styrelse ensamt får besluta om ett rökförbud då jag inte känner till era stadgar. Vanligtvis brukar beslut om exempelvis rökning fattas av föreningsstämman där samtliga medlemmar har en röst.

Jag hoppas du fått svar på din fråga.

Vänligen,

Malcolm HamiltonRådgivare