Kan stor åldersskillnad mellan makar spela roll vid ansökan om uppehållstillstånd?

Hej! Jag skulle vilja fråga en sak. Jag och min man har varit tillsammans i 4 år. Vi pratar även samma språk. Jag är svensk medborgare och kommer från Iran och uppfyller försörjnings och bostadskravet. Det enda bekymmer är våra ålderskillnad. Min man är 17 år yngre än mig men vi älskar varandra över allt annat och vi kände varandra under 4 år innan vi gifte oss. Under alla dessa år har vi alltid försökt att träffa varandra. Vi träffas 3-4 gånger om året . Min dilemma är att om han kan nekas uppehållstillstånd pga ålderskillnad?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Av din fråga förstår jag inte riktigt hur länge ni har varit makar eftersom du enbart nämner att ni varit tillsammans i fyra år, men inte om ni gift er nyligen eller om ni varit gifta ett bra tag efter det. Hur länge ni varit tillsammans spelar nämligen roll för Migrationsverkets bedömning berörande din makes möjlighet till uppehållstillstånd. Som gifta finns det en presumtion [antagande] för uppehållstillstånd om äktenskapet är civilrättsligt giltigt här i Sverige och det är det om det är giltigt enligt svensk lag. Exempelvis är månggifte inte tillåtet enligt svensk lag och ett sådant äktenskap är inte civilrättsligt giltigt. Det är heller inte tillåtet att gifta sig innan man är 18 år gammal. Du uppger inte hur gammal din make är mer än att han är sjutton år yngre än dig. Om han då är under 18 år är äktenskapet inte civilrättsligt giltigt här i Sverige. Det är upp till Migrationsverket att göra det sannolikt att du och din make inte avser att leva ihop här om han kommer till Sverige och det är upp till din make som ansöker om uppehållstillstånd att visa att ert äktenskap är civilrättsligt giltigt.

Din make kan inte nekas uppehållstillstånd enbart på grund av att en åldersskillnad finns mellan er. Däremot kan åldersskillnaden spela roll i bedömningen av om ert äktenskap är äkta eller om det är ett skenäktenskap som ingåtts endast för att ge din make uppehållstillstånd. Eftersom ni enbart träffas 3-4 gånger om året kan Migrationsverket argumentera för att ert äktenskap inte är äkta eftersom ni inte har tillräcklig anknytning då. Dock kan omständigheter som krig och liknande i din makes hemland spela roll eftersom det kan ha blockerat möjligheten att träffas. Om det inte funnits några direkta problem för er att träffas kan det bli svårare att argumentera för att ni gift er av kärlek.

Mitt slutgiltiga råd

Allt som allt är det Migrationsverket som avgör om ert äktenskap är civilrättsligt giltigt baserat på den informationen du givit till dem och att ni gift er av kärlek och inte för att ge den andre maken uppehållstillstånd. Be din make lämna in så många papper som möjligt som styrker att ert giftermål ägt rum. Exempelvis ett vigselbevis. Du kan även själv lämna in bevis på hur ofta ni kontaktar varandra, exempelvis genom att visa telefonsamtalslistor. Allt som talar för att ert äktenskap är äkta är till er fördel.

Hoppas du fick vidare vägledning i hur du ska gå tillväga. Hör av dig om du undrar något mer!

Med vänliga hälsningar,

Matilda HetlesaetherRådgivare