Kan stallägaren höja hyran för min stallplats under hyresperioden

Hej.

Angående förhöjd hyra av stallplats:

Den 25.3 lämnade jag en skriftlig uppsägning till stallägaren/ hyresvärden, enligt avtal med en uppsägningstid som är två månader (april och maj). Idag, den 1.4, fick jag dock ett besked att jag betalat för låg hyra, då stallägaren höjt hyran med 200 kronor. Angående denna höjningen har jag inte fått någon information förrän idag, efter jag betalat stallhyran på 6000 kronor, samma hyra som jag betalat månadsvis i över ett år.

Finns det någon lag eller rättigheter i mitt fall? Eller ska jag bara betala utan att ifrågasätta höjningen som jag fått veta efter min uppsägning av kontraktet? Hästen ska stå kvar tills avtalet upphör i slutet av maj. Det är ingen enorm summa men vill gärna att rätt ska vara rätt och vill därför veta vilka rättigheter jag har som hyrestagare?

mvh Lina

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Vid uthyrning av stallplatser gäller i regel 12 kap. jordabalken (JB), som även kallas för hyreslagen (se 12 kap. 1 § tredje stycket JB). Om en stallägare vill höja hyran måste denne antingen vänta tills hyresperioden löper ut eller, om avtalet löper tillsvidare, säga upp avtalet och kräva en högre hyra för att bevilja en förlängning. Hyresvärden ska i uppsägningen ange alla villkor som denne vill ha för förlängning (se 12 kap. 58 § JB).

För den händelse att stallägaren inte har gjort en korrekt ändring av hyresvillkoren (se ovan) är du inte skyldig att betala den höjda hyran; det är inte tillåtet för en hyresvärd att ändra de avtalade hyresvillkoren under hyresperioden.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Anna HolmströmRådgivare