Kan skulder hos kronofogden påverka Migrationsverkets beslut om medborgarskap?

Hej! Tänkte fråga om man har skulder hos kronofogden nu och det är dags att söka svenskmedborgare så kan det påverka eller det spelar inge roll så man kan få svensk medborgare fast om man har skulder hos kronofogden ?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är Migrationsverket som, på uppdrag från riksdagen och regeringen, prövar ansökningar om svenskt medborgarskap.

Vad krävs för att få svenskt medborgarskap?

Det finns lite olika krav beroende på hur gammal du är, hur länge du varit i Sverige och om du kommer innanför eller utanför Norden.

För att du ska beviljas svenskt medborgarskap som vuxen krävs följande: (1) du ska kunna styrka din identitet, (2) du ska ha fyllt 18 år, (3) du ska ha permanent uppehållstillstånd eller (4) ha uppehållsrätt eller uppehållskort, (5) du ska ha bott i Sverige en viss tid, och slutligen (6) du ska ha levt ett skötsamt liv i Sverige.

Påverkar skulder hos kronofogden möjligheten att få svenskt medborgarskap?

Din fråga rör punkt 6 ovan, nämligen om du levt ett skötsamt liv i Sverige. Vid den här bedömningen begär Migrationsverket in uppgifter från bland annat Kronofogdemyndigheten. Du kan få avslag på din ansökan framför allt om du inte betalat skatter, böter eller andra avgifter samt om du inte betalat underhållsbidrag.

Även skulder till privata företag eller liknande som gått vidare till kronofogden kan dock medföra att du inte får bli svensk medborgare.

Hur lång tid måste du vänta på medborgarskap efter du blivit skuldfri?

När du har betalat dina skulder måste du visa att du kan vara fortsatt skuldfri. För att Migrationsverket ska försäkra sig om detta måste det gå en viss tid (cirka två år), innan du kan bli svensk medborgare efter det att du blivit skuldfri.

Sammanfattning och handlingsplan:

Sammanfattningsvis kan dina skulder hos kronofogden påverka Migrationsverkets beslut om svenskt medborgarskap. Jag rekommenderar att du kontaktar Kronofogdemyndigheten och hör med dem hur mycket skulder du har och vilka möjligheter det finns att betala av dessa. Är du mycket skuldsatt kan Skatteverket i vissa fall hjälpa till med skuldsanering.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Elise SohlbergRådgivare