Kan skolor sluta använda WIFI då det anses vara skadligt för eleverna?

Hej! Jag undrar hur det ligger till med barns rättigheter kring WIFI i skolor som det nu finns belägg för att det är skadligt, främst för barn. Enligt skolplikt är mitt barn skyldig att gå i skolan. Men om jag som förälder hävdar och har kommit med bevis på att detta kan skada mitt barn hur funkar detta då? Strålsäkerhetsmyndigheten verkar tyvärr ej komma in med den senaste undersökningen.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så som jag tolkar din fråga, menar du trådlös internet (WIFI) och undrar om skolor har rättighet till att använda sig av det i sina lokaler trots att det finns belägg för att det är skadligt för barnen som befinner sig på skolan.

Trådlös internetuppkoppling är i dagsläget en stor del av det dagliga skolarbetet. Då uppgifter, skolscheman, information och mycket annat oftast uppdateras på skolans personliga webbplats, (och på det sättet sparar på papperskopior, vilket är positivt för miljön) skulle det vara otänkbart för en skola att sluta använda sig att trådlös internetuppkoppling.

Trots belägg på att WIFI kan vara skadligt, anses det vara socialt adekvat att använda sig av det i dagens samhälleliga utveckling – inte minst i skolor för att underlätta det dagliga skolarbetet,

Lycka till!
Med vänliga hälsningar,

Lena FamulakRådgivare