Kan skolan tvinga mitt barn att duscha efter idrotten?

Kan skola tvinga barn att duscha efter idrott i mellanstadiet? Fick klagomål från min 9årings lärare pga att jag sagt att hon inte behöver duscha efter idrott. ” Hej. XX säger att du sagt att hon inte ska duscha efter idrotten. Vad är det som gör att hon inte kan duscha? I målen för idrott ingår det att byta om före och efter idrott och duscha efteråt. Mvh XX” Min dotter har bandage på foten pga stukning och jag ansåg att detta borde vara skäl för att dels få ta det lugnare på idrott och att ej ta bort bandaget. Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Det korta svaret på din fråga är nej

Skolan har ingen juridisk rätt att kräva att ett barn ska duscha efter idrotten. Skolan ska självklart göra sitt yttersta för att barnen ska förstå hur viktigt det är med personlig hygien och att man därför ur en hälsosynpunkt bör duscha efter idrotten. Någon juridisk rätt att kräva barnen till att duscha finns dock inte.

I normalfallet bör det vara barnet själv som bestämmer om denne ska duscha eller inte, efter idrotten. En förälder har knappast rätten att kräva sitt barn på mellanstadiet, högstadier eller gymnasiet till dusch efter idrotten (6 kap 11 § Föräldrabalken). Samma sak gäller självklart vice versa. Ett barn i den åldern kan anses ha uppnått en tillräcklig mognad för att själv ta ett sådant beslut. Något annat vore att ignorera barnets självbestämmanderätt över sin egen kropp.

Att din anledning till att ditt barn inte skulle duscha dessutom var för att hon hade ett bandage om foten bör i min mening vara mer än tillräckligt för att läraren själv ska förstå att en dusch kan vara mer problematisk än nödvändig.

Hoppas detta besvarade din fråga!

Vänligen,

Michelle KomulainenRådgivare