Kan skolan kräva att elever duschar efter idrotten?

Ni svarade på en fråga gällande om barn måste duscha eller inte efter skolan. Svaret är att det är föräldrarna som bestämmer det så en lärare kan inte tvinga barnen att duscha. Men då kommer frågan har SKOLAN rätt att kräva att man duschar efter idrotten då det faktiskt är en hälso fråga och det kan orsaka att andra barn i skolan blir sjuka.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga är nej. Skolan har ingen juridisk rätt att kräva att ett barn duschar efter idrotten. Självklart ska skolan göra sitt yttersta för att förmå barnen att förstå hur viktigt det är med personlig hygien och att man ur hälsosynpunkt bör duscha efter en idrottslektion, men någon juridisk rätt att kräva att dusch verkligen sker efter idrotten har inte skolan.

I sammanhanget bör också påpekas att det normala torde vara att det är barnet själv som bestämmer om denne vill duscha eller inte. Föräldrar har naturligtvis rätt att bestämma när mycket små barn (som inte har tillräcklig mognad för att fatta ett duschbeslut) ska duscha. Däremot har en förälder knappast en rätt att enligt (6 kap 11 § Föräldrabalken) kräva att ett barn på exempelvis mellanstadiet/högstadiet/gymnasiet ska duscha efter idrotten. Ett barn i den åldern måste enligt mig anses ha uppnått den mognad och utveckling som krävs för att ta ett sådant duschbeslut på egen hand. I normalfallet bör det alltså vara barnet själv som bestämmer om denne ska duscha eller inte efter idrotten. Något annat vore att i alltför hög grad ignorera barnets självbestämmanderätt över sin egen kropp.

Hoppas du känner att du fått svar på din fråga!

Sebastian NäslundRådgivare