FrågaSKATTERÄTTAvdrag30/05/2018

Kan Skatteverket ta ut skattetillägg när jag har gjort felaktigt avdrag?

Skattetillägg

Hej

Jag har gjort avdrag i deklarationen för dubbelt boende som redovisats i upplysningar med ett totalt belopp för hyreskostnader mm. För 2 år sedan fick jag skicka en total redogörelse till Skatteverket med hyreskontrakt med mycket annat varvid jag fick det godkänt då.

Idag ringer man från Skatteverket och informerar att man tänker avslå mitt yrkande om avdrag i senaste deklaration med hänvisning till att jag nu gjort avdrag mer än 5 år.

Likaså hävdar man att i och med att jag nu gjort avdrag det 6:e året att jag inte följt lagstiftningen för avdrag i maximalt 5 år och därmed kommer att yrka på ett skattetillägg.

Jag anser mig inte undanhållit några uppgifter utan redovisat mina verkliga kostnader för intäktens förvärvande och yrkat avdrag för detta. Kan man verkligen hävda skattetillägg för att jag inte uppgett att jag nu kommit in på år 6 som jag arbetar på annan ort?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ökade levnadskostnader får dras av i inkomstslaget tjänst om den skattskyldige på grund av sitt arbete har flyttat till en ny bostadsort, och en bostad för den skattskyldige, dennes make, sambo eller familj har behållits på den tidigare bostadsorten, se 12:19 inkomstskattelagen (IL). Sådana levnadskostnader får dras av under längst två år, eller fem år om den dubbla bosättningen föranleds av makens eller sambons förvärvsverksamhet, se 12:20 3 st. IL. Tiden räknas från den dag den skattskyldige flyttar till den nya orten, och den förlängs inte om det skulle vara så att den skattskyldige under någon period inte kan utnyttja rätten till avdrag.

Du har alltså, åtminstone som det framgår i din fråga, inte längre rätt till avdrag för dubbel bosättning. Enligt 49:4 skatteförfarandelagen (SFL) ska Skatteverket ta ut skattetillägg av den som på annat sätt än muntligen under förfarandet lämnat en oriktig uppgift till ledning för egen beskattning. Här avses alltså bland annat uppgifter i en deklaration. En lämnad uppgift anses enligt 49:5 SFL vara oriktig om det klart framgår att den är felaktig. I andra stycket finns dock ett undantag från denna regel, nämligen att uppgiften inte anses vara oriktig om den tillsammans med övriga uppgifter som har lämnats eller godkänts utgör tillräckligt underlag för ett riktigt beslut. Med andra ord; en oriktig uppgift ska inte anses vara lämnad om den skattskyldige gör ett oriktigt avdrag, under förutsättning att de uppgifter han eller hon i övrigt lämnar är sådana att rätten till avdrag kan bedömas korrekt med ledning av dessa.

Sammanfattning

Du har inte rätt till avdrag för dubbel bosättning och genom att skriva med avdraget i deklarationen har du lämnat en felaktig uppgift. För att skattetillägg ska kunna tas ut krävs dock att det "klart framgår" att uppgiften är felaktig, och då får man beakta övriga uppgifter som har lämnats och huruvida alla dessa tillsammans utgör underlag för ett oriktigt beslut. Skatteverket har gjort bedömningen att förutsättningarna för skattetillägg är uppfyllda, för mig är det inte möjligt att dra någon slutsats med den information jag har till handa. Om du fortfarande känner dig tveksam rekommenderar jag att du bokar tid med våra jurister här.

Om du anser att Skatteverkets beslut om skattetillägg är felaktigt har du rätt att överklaga det enligt 67:2 SFL. Du kan använda dig av denna blankett. Observera att överklagan ska vara ställd till förvaltningsrätten men skickas till Skatteverket.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Anton OkicRådgivare