Kan sexuellt övergrepp förhindra att man får legitimation för sjuksköterska?

Kan sexuellt övergrepp förhindra att man får legitimation för sjuksköterska

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss med din fråga.

Den som tagit examen som sjuksköterska ansöker sedan om sin sjuksköterske - legitimation hos Socialstyrelsen (Patientsäkerhetslagen, PSL 4 kap. 1 §). Socialstyrelsen kontrollerar den ansöktes belastningsregister (16 c § Förordning om belastningsregister). Men Socialstyrelsen kan endast se de brott där du dömdes till något annat än böter.

Straffet för sexuella övergrepp är fängelse i högst två år (Brottsbalken 6 kap. 2 §). Det rör sig således inte om ett brott med böter i straffskalan. Brottet sexuellt övergrepp kan således synas i ditt belastningsregister hos Socialstyrelsen vid ansökan om sjuksköterskelegitimation. Hur mycket det påverkar din chans att få legitimation för yrket är svårt för mig att bedöma.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Emma GuranderRådgivare