Kan semesterersättningen vara inräknad i lönen?

Hej, min pojkvän jobbar på ett ställe utan kollektivavtal. Chefen säger att hans semestersättning är inräknad i hans timlön. Han har 140kr i timmen och där är semester ersättningen redan inräknad enligt chefen. Han får alltså inte ett tillägg på 12% varje månad. Utan bara 140kr per timme. Är detta rätt?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Mycket inom arbetsrätten regleras genom avtalet. Det finns dock vissa minimiregler som inte går att avtala bort. Rätten till minst 12 % semesterersättning är en sådan och regleras i 16b och 29 §§ Semesterlagen. Enligt bestämmelserna ska semesterersättningen utgöra minst 12 % av den intjänade lönen. Semesterersättning är alltså en laglig rättighet som inte går att förhandla bort eller bakas in i lönen. Det är alltså inte rätt att din pojkvän enbart får 140 kr per timme. Han bör istället få 140 kr + 12 %, dvs ett tillägg på 12 %.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Malin HedlundRådgivare