FrågaFAMILJERÄTTBodelning15/01/2018

Kan särkullbarns laglott uppskjutas genom testamente?

Hej,

Enligt lag har ett "särkullbarn" rätt att få ut sin laglott direkt efter ena makes död. Kan man genom testamente frånskriva denna rättighet så att även särkullbarn likt samkullbarn får vänta på sin laglott tills även den andre maken avlider, eller måste jag lösa ut honom genom att ta lån och kanske t o m sälja huset?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga handlar om dels laglott dels testamente, reglerna för dessa går att finna i Ärvdabalken (ÄB).

Laglotten är hälften av arvslotten (7 kap. 1 § ÄB). En bröstarvinge, dvs. din makes son, har alltid rätt till sin laglott, endast hälften av arvslotten får alltså testamenteras bort. Om laglotten inskränks genom testamente kan en bröstarvinge begära jämkning av det (7 kap. 3 § ÄB).

Din make kan alltså inte genom testamente frånskriva ett särkullbarns rätt att begära ut sin laglott. Däremot kan särkullbarnet välja att avstå denna rätt till förmån för dig.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare