Kan sambor ärva varandra?

Är sambo sedan ca 25 år, hur kan jag undvika att svärmor ärver om det absolut värsta skulle hända? Vet att hon gärna skulle försöka... vi har ej skrivit något testamente men är på det klara med att vi vill ge varandra det lilla vi har. Mina tillgångar i form av äganderätt i skärgården är klart reglerade i annan form av jurist men vi äger en tomt tillsammans o jag vill gärna att det skulle tillfalla honom i första hand, i andra hand mina föräldrar. O ffa hur gör jag om det skulle hända honom något? Vad har jag för rättigheter?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln är att sambor inte ärver varandra. Så som arvsordningen ser ut ärver dina barn dig först. Har du inga barn så ärver dina föräldrar istället (2 kapitlet 2 § ärvdabalken). Skulle du och din sambo vara gifta så skulle ditt arv tillfalla din make (3 kapitlet 1 § ärvdabalken). Eftersom ni nu inte är gifta, och jag utgår från din fråga att ni inte heller har barn så blir det så att din svärmor ärver din sambos egendom. Det enda sättet för sambor att ärva varandra är att ni skriver ett testamente. Våra duktiga jurister här på Lawline kan hjälpa er med det!

Detsamma gäller din egendom. Vill du att din sambo i första hand ska ärva din del av tomten bör du skriva ett testamente. I annat fall kommer din egendom att tillfalla dina föräldrar i första hand (2 kapitlet 2 § ärvdabalken).

Skulle det hända din sambo något, dvs. om han avlider, så har du rätt att begära bodelning (8 § sambolagen). Rätten att begära bodelning gäller endast till förmån för den efterlevande sambon (18 § sambolagen). Era tillgångar delas då upp och du har därmed rätt till din del av er samboegendom. Vad som utgör samboegendom är sambornas gemensamma bostad och bohag (3 § sambolagen). Med sambors gemensamma bohag menas bl.a. möbler, hushållsmaskiner m.m. (6 § sambolagen). Era gemensamma tillgångar delas således upp, och därefter skulle din sambos enskilda egendom tillfalla hans närmaste arvinge, vilket som sagt är hans föräldrar.

Sammanfattningsvis är det enda ni kan göra för att säkra att ni ärver varandra att skriva ett testamente. Underlåter ni att göra detta är arvsordningen sådan att era föräldrar ärver er med utgångspunkten att ni inte har barn. I sådana fall ärver dessa i första hand.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Isabelle EngströmRådgivare